Twinkle | Digital Commerce

Grapedistrict biedt wijnopties door reviewdata

2017-11-08
25081410
  • 1:01

Grapedistrict heeft een algoritme ontwikkeld dat wijnsuggesties geeft op basis van eerdere aankopen en de reviews die klanten hebben geplaatst. Zo wil het bedrijf, dat inmiddels tien jaar bestaat, persoonlijker advies geven aan wijnliefhebbers.

‘Zoals Spotify zijn suggesties op eerder geluisterde nummers baseert, doet Grapedistrict gepersonaliseerde wijnsuggesties op basis van de online en offline aankoopgeschiedenis en reviews die in de app en het Grapedistrict-account opgeslagen worden. Na kopen volgt ontkurken, en na ontkurken volgt reviewen. Het zelflerende algoritme maakt aanbevelingen fles na fles en review na review persoonlijker’, zo legt het bedrijf uit.

Smaaktest
Nieuwe klanten kunnen hun eerste smaaktest doen aan de hand van zestien vragen. Zo creëren zij een profiel waarin Grapedistrict twaalf wijnsuggesties doet. De test kan zowel op de desktop als in de bijbehorende app worden uitgevoerd.

Winkelindeling 2.0
Ook krijgen vaste klanten aan de hand van hun profiel advies in de fysieke winkels van de retailer. Grapedistrict heeft inmiddels dertien vestigingen, waarvan twee Amsterdamse filialen deze maand worden omgebouwd op basis van de nieuwe wijnalgoritmes. ‘In de vernieuwde winkels staat het proefblok centraal waar wijndrinkers zitten, blijven hangen, proeven of de smaaktest invullen’, aldus het bedrijf. 

Lees ook:
‘Leen Bakker over naar Kwantum-moeder’ (19-5-2017)