Twinkle | Digital Commerce

Kandoor.nl: menselijke economie

2017-05-29
20121125
  • 1:29

‘Je online buurman met heel veel financiële kennis.’ Daarmee vergelijkt Tom Romanowski, co-founder en managing director van Kandoor zijn platform. Professionals uit de financiële branche geven er gratis antwoord op vragen rondom pensioen, zorg, arbeid of wonen.

‘Ik vind het onnodig dat mensen door gebrek aan kennis stress ervaren rondom hun financiën. Er is namelijk genoeg kennis beschikbaar in Nederland’, meldt Romanowski. Met Kandoor.nl wil hij die kennis onafhankelijk en belangeloos toegankelijk maken voor iedereen. ‘Wij werken met vrijwilligers. Dat betekent dat we met recht kunnen zeggen dat de antwoorden onafhankelijk zijn. Daarnaast maken we gebruik van tekstontledingstechnologie in het Nederlands, waardoor we heel snel de vraag met de juiste gids kunnen matchen.’ Gidsen zijn mensen met financiële kennis, opgedaan via werk, studie of ervaring. Zij geven informatie en richting, zodat mensen zelf een financiële beslissing kunnen nemen. ‘Gidsen chatten vrijwillig en kosteloos over jouw vraag omdat ze daar blij van worden en zelf van leren. En jij kan door.’ Bij Kandoor noemen ze dat ‘welkom in de menselijke economie’. Er zijn op dit moment ruim honderd gidsen verbonden aan het platform. ‘We vinden hen via LinkedIn, seminars, pr en mond-tot-mondreclame.’

Kandoor.nl is naar eigen zeggen een maatschappelijk initiatief, gefinancierd en gesteund door pensioenuitvoerder APG. ‘Kandoor heeft geen winstoogmerk’, zegt de managing director, ‘wel leren APG en mogelijk andere investeerders de consument zo beter kennen en kunnen zij hier experimenteren met nieuwe digitale technieken.’

Na een proefperiode in bètaversie is het platform sinds maart 2017 officieel live. Er zijn plannen om een aantal antwoorden via machine learning te automatiseren zodat diverse vragen door een bot beantwoord kunnen worden – maar dan wel zonder onpersoonlijk te worden. ‘We geloven in de combinatie van digitale en menselijke hulp.’