Twinkle | Digital Commerce

MediaMarkt en Saturn groeien online met 40 procent

2017-05-31
18141020
  • [nieuws]
  • 0:58

MediaMarkt en zusteronderneming Saturn zagen hun gezamenlijke online omzet met ruim 40 procent stijgen in de eerste zes maanden van het afgelopen gebroken boekjaar. Moederbedrijf Metro Group staat aan de vooravond van een splitsing van de elektronica- en food tak.

Dat meldt Metro Group vanochtend in een omzetrapport. Bij de genoemde digitale groei is de opbrengst van Redcoon, dat niet meer in Nederland opereert, niet meegenomen. De overall omzet van elektronica-afdeling Media Saturn bij een gelijk aantal winkels steeg met 0,1 procent (0,3 procent als Redcoon niet meegerekend wordt).

Lagere winst
Daarbij kwam de winst van Media Saturn uit op 98 miljoen euro, een stuk lager dan de 144 miljoen euro die het bedrijf in dezelfde periode vorig jaar wist neer te zetten. Ook de groothandel- en foodretailactiviteiten (Makro, Metro en Real) noteerden een lagere winst van 233 miljoen euro (340 miljoen euro in 2015/2016).

Ceconomy
MediaMarkt, Saturn en Redcoon worden vanaf deze zomer ondergebracht in een afgesplitst bedrijf: Ceconomy. De Metro Group maakte daarom zijn halfjaarcijfers van de afdelingen afzonderlijk bekend. Voormalig Media Saturn-baas Pieter Haas wordt topman van de nieuwe elektronicaonderneming.