Twinkle | Digital Commerce

Online boodschappen

2017-05-22
43092424
  • 1:42

Picnic heeft een investering van 100 miljoen euro binnengehaald. Dat doet wel iets met me. Vijf jaar geleden zat ik met Truus.nl midden in een onderhandeling met een supermarktketen voor overname. De betreffende partij trok zich, na twee maanden exclusieve onderhandeling, terug. Dat betekende aardig onze doodsteek. Overigens zeg ik dit oprecht zonder enige rancune. Het was een andere tijd toen en het was allemaal in een complexe constellatie.

Enfin, Picnic. Er is al een hoop over gezegd en geschreven. Ik geloof niet dat ik me er ooit over heb uitgesproken of ze het wel of niet redden. Daar durf ik me ook helemaal niet aan te wagen. Wel heb ik ze ooit minimaal 30 tot 50 miljoen toegewenst. Mijn wensen komen alleen niet zo vaak uit.

Natuurlijk heb ik er veel over nagedacht wat er nu anders is dan vijf jaar geleden. Waar ik me destijds ernstig tegen heb verzet, was de uitspraak dat we te vroeg waren. Dit werd vooral gezegd omdat men dacht dat de consument er nog niet aan toe was. Daar kan ik me nog steeds niet in vinden, want dat was echt niet ons grootste probleem. Maar inmiddels vind ik ook dat we te vroeg waren, vooral vanuit beschikbaarheid aan kapitaal. In Truus.nl is in totaal ‘slechts’ 2,8 miljoen euro gegaan en de omstandigheden op de financiële markt waren medio 2012 geenszins vergelijkbaar met die van nu. Daarnaast zijn ook bestaande supermarkten meer gas aan het geven. Mensen begrijpen nu wellicht dat een gepokt en gemazeld team heel wat meer waard is dan de omzet die eraan vast zit. En dit vertaalt zich in geld dat makkelijker beschikbaar is om te investeren.

Ik wens het Picnic-team alle succes toe en hoop dat het in staat zal zijn om af te maken waar ik met Truus.nl in 2009 aan begon: de manier van boodschappen doen definitief veranderen. Het belooft een mooi spel te worden waar ik met Jumbo als klant van SphereMall ook weer in meespeel. Let the games begin!