Twinkle | Digital Commerce

PWC: 'Europeaan sneller naar webwinkel dan Nederlander'

  • [nieuws]
  • 1:33

Het percentage Nederlanders dat liever online winkelt dan een fysieke winkel bezoekt, ligt met 27 procent aanzienlijk lager dan het Europees gemiddelde van 40 procent. Dat meldt PwC op basis van nieuw onderzoek.

Op dit moment verkiezen Britten (45 procent) webwinkels het vaakst boven de winkelstraat, gevolgd door Italianen en Polen (44 procent). Van de onderzochte Europeanen gaan alleen Belgen (25 procent) nog liever dan Nederlanders naar stenen vestigingen.



Winkeldichtheid en adviesbehoefte
PwC zoekt de verklaring voor de geconstateerde Nederlandse 'achterstand' in animo voor online winkelen in de nabijheid van winkels en de behoefte aan advies. 'Nederland heeft een hoge winkeldichtheid. Je kunt dus snel op en neer naar de fysieke winkel, en er is veel keus in winkelstraten. Verder hecht het Nederlandse winkelpubliek verhoudingsgewijs meer waarde aan het advies van een verkoper. Ze oriënteren zich online maar kopen het vervolgens in de winkel. Dat is goed nieuws voor winkeliers,' aldus PwC's retailexpert Shana Laurie de Hernandez.



Jongeren liever online
Verder stelt het onderzoeksbureau vast dat jongere Nederlanders verhoudingsgewijs veel vaker wekelijks kopen in webwinkels (tot 35 jaar: 33 procent) dan oudere consumenten (25 procent van de 35- tot 55-jarigen, 13 procent van de 55-plussers).

Geen vooruitgang
Met Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië als maatstaf lijken Nederlanders in allerlei retailsectoren minder graag online te kopen. In totaal groeide de voorkeur voor webwinkels tussen 2013 en 2016 bij deze ' benchmark countries' enkele procenten, terwijl Nederlanders in dezelfde periode geen vooruitgang boekten.


'Investeer in e-commerce'
Desondanks adviseert De Hernandez retailers zeker te investeren in webshops: ‘Ondanks het feit dat Nederland qua groei achterloopt op andere landen, is het duidelijk dat zowel het aantal online consumenten als de frequentie waarmee ze aankopen doen, zullen stijgen. Retailers zullen hun e-commerce dus moeten intensiveren. Dat kan bijvoorbeeld door meer te focussen op specifieke klantvoorkeuren en daar nieuwe digitale strategieën voor te ontwikkelen. Maar vooral ook door hun bedrijfsvoering zo in te richten dat ze sneller kunnen inspelen op veranderende wensen van consumenten. Er blijft plaats voor bakstenen, maar de status quo wordt doorbroken.'