Twinkle | Digital Commerce

‘Vooral kleinere food-merken kunnen profiteren van Shobr’

2017-05-22
373210
  • [nieuws]
  • 1:56

Shobr stelt dat vooral kleinere partijen in de boodschappenmarkt profijt kunnen trekken van zijn directe online verkoopplatform. Het Deense bedrijf maakt zich op voor een Nederlandse entree. ‘Kleine leveranciers kampen veel meer met frictie dan grote A-merken.’

Dat zegt Frank van der Tol in de aanloop naar Food & E-commerce tegen Distrifood, congrespartner van Twinkle. Van der Tol, die als adviseur onder andere werkte voor Sligro, Dirk, Plus en Hoogvliet, trekt de kar van Shobr in Nederland.

Meer marge, meer data
Shobr, dat hard groeit in thuisland Denemarken, beleeft na de zomer een soft launch in ons land met ongeveer drieduizend stock keeping units. Merkfabrikanten kunnen een eigen winkelomgeving openen op het verkoopplatform en daar via Shobr-koopknoppen elders naar verwijzen. Behalve meer marge, houden ze ook meer klantdata en directe feedback over aan het passeren van het supermarktkanaal.

Van der Tol over de animo van met name kleinere food-merken: ‘Zij zeggen: “Als ik in mijn huidige supermarktkanaal, on- en offline, al een plek krijg, is het nooit een volle plek. En dan moet ik maar zien of ik die plek het volgend jaar nog heb. Ook is mijn invloed heel beperkt; hoe kan ik op het schap of in een websuper mijn merk onder de aandacht brengen, mijn tone of voice bepalen?”’ Shobr reikt hun een oplossing aan.

Shobr in Nederland
Consumenten in ons land krijgen Shobr-orders straks gratis bezorgd, in principe daags na bestelling, bij een minimumorderbedrag van rond de 25 à 30 euro. Begin volgend jaar wil de start-up zich aan het grote Nederlandse publiek presenteren.

Centrale magazijnen
Initiatiefnemer Lars Munch Johansen spreekt ondertussen nog altijd van ‘een experiment’, maar de ambities zijn groot. Zo laat Van der Tol aan Distrifood weten dat een Europese dekking wordt nagestreefd en dat Shobr mogelijkheden ziet om assortiment van internationale merken te verzamelen in centrale magazijnen en te beleveren via lokale hubs.

Food & E-commerce
Tijdens Food & E-commerce delen verschillende retailers, A-merken en analisten hun ervaringen en kennis over de online foodmarkt. Lars Munch Johansen, ceo van Shobr, geeft een keynote presentatie. Op het programma staan verder sprekers van onder meer Albert Heijn Online, Picnic, Coca-Cola en Unilever. Logistiek lector Walther Ploos van Amstel laat zijn licht schijnen over de verschillende aanbieders op markt.

Lees ook:
‘Food leveranciers moeten samen in Plaza-model’ (15 mei 2017)