Twinkle | Digital Commerce

Forse groei Nextail bokst niet op tegen reorganisatielasten Blokker

2017-06-13
1423800
  • [nieuws]
  • 2:03

De online consumentenomzet vanuit Nextail groeide het afgelopen jaar met 30 procent naar 173 miljoen euro. Dat blijkt uit de zojuist gepubliceerde jaarresultaten van Blokker, die er op de overige posten minder rooskleurig uitzien: het bedrijf ziet de reorganisatie van zijn verschillende takken terug in een brutoverlies en een daling van zijn jaaromzet ten opzichte van 2015.

Blokker noteert 1.965 miljoen euro omzet over 2016; dat is vijf procent minder dan de in 2015 geboekte 2.076 miljoen euro. De oorzaak daarvoor ligt deels bij de sluiting van 105 eigen winkels, meldt het bedrijf. Zonder die sluitingen komt de omzetkrimp uit op 2,3 procent. De operationele brutowinst (EBITDA), die in 2015 nog 7 miljoen bedroeg, dook flink in het rood naar -49 miljoen euro.

Investering in webwinkel
Voor e-commerce activiteiten van online tak Nextail trok Blokker in 2016 tientallen miljoenen aan investeringsgeld uit. Een groeibedrag van in totaal 85 miljoen euro ging naar Nextail, de ICT- en supply chain-tak en de modernisering van winkelformules De Nieuwste Blokker, proefwinkels van Xenos en Intertoys en de uitrol van de nieuwe formule Big Bazar. Eind 2016 opende Blokker zijn webafdeling voor externe verkopers, die sindsdien op invite only-basis kunnen aansluiten op de marktplaats.

Huishoud grootste verliezer
Dochteronderneming Leen Bakker, recentelijk verkocht aan Kwantum-moeder Gilde Equity Management, bracht 2,7 procent extra omzet in het laatje. De Huishoud-afdeling leverde het grootste verlies op: de omzet uit die sector daalde met 10,2 procent naar 956 miljoen euro. Met speelgoedartikelen verdiende Blokker 1,1 procent minder dan het voorgaande jaar, de woonafdeling leverde 2,7 procent meer op.

Sterke financiële basis
Blokker laat in een persbericht weten de rode cijfers te hebben ingecalculeerd in zijn koers. 'Het nettoverlies dat wij over 2016 realiseren, hebben wij voor een belangrijk deel voorzien', aldus ceo Casper Meijer. 'Meer dan de helft van het nettoverlies is toe te schrijven aan de kosten voor herstructurering die wij in 2016 volgens plan uitgevoerd hebben. Wij hebben voldoende financiële middelen en steun van de aandeelhouders om deze plannen, alsmede de eerder aangekondigde strategie voor het concern als geheel goed uit te voeren.'

Winkelformules eruit
De sombere balans bewoog Blokker al eerder dit jaar tot ingrijpende maatregelen. Zo werd vorige maand bekend dat Blokker vijf van zijn grootste winkelformules van de hand doet; eerder zette het bedrijf ook zijn Belgische speelgoedformule Maxi Toys in de etalage.