Twinkle | Digital Commerce

Franchisenemers D.I.O. sturen fulfilment online orders in pilot

2017-06-07
33721897
  • 1:39

Retailers die zijn aangesloten bij franchiseorganisatie D.I.O. zijn blij met het omnichannel-model dat de drogisterijketen ontwikkelde. Daarin bepalen winkeliers van de franchiseorganisatie of zij bestellingen via de webshop zelf verzenden of ze doorsturen naar het centrale dc.

‘De eerste geluiden van ondernemers zijn heel positief’, vertelt directeur Jos Jongstra aan Twinkle. ‘De pilot loopt sinds enkele maanden, het systeem hebben we vorig jaar ontwikkeld.’ Tijdens het Shopper Marketing Event op 22 juni vertelt Jongstra meer over het systeem.

Orderbedrag voor verzender
Wie de (landelijke) webshop van D.I.O. bezoekt en zijn winkelmandje vult, krijgt de keuze uit het gratis afhalen in de winkel of het laten thuisbezorgen voor €3,95. Aan de achterkant van de webshop kiezen ondernemers die deelnemen aan de pilot, of zij de order uit eigen voorraad verzenden; in dat geval ontvangen ze de omzet zelf en dragen ze commissie af aan de franchiseorganisatie. Sturen ze de bestelling door naar D.I.O.’s centrale dc, dan geldt het verdienmodel omgekeerd en krijgen winkeliers een commissie uit het orderbedrag.

Geen kanaalconflict meer
Met het flexibele verdienmodel bakent D.I.O. de verdeling van de omnichannelomzet duidelijk af, terwijl aangesloten retailers de landelijke webshop niet langer beschouwen als concurrentie voor de eigen inkomsten. ‘Wij hebben een model ontwikkeld waarbij we een uniform beeld naar buiten kunnen brengen, terwijl er voldoende ruimte bestaat voor de lokale ondernemer om zich te laten gelden’, zegt Jongstra in een interview met Shopper Marketing Update.

Nederlandse Franchise Code
D.I.O. handelt met de pilot in lijn met de voorschriften van de Nederlandse Franchise Code (NFC). Die code wordt binnenkort verankerd in een wet, op voorstel van minister Kamp. Het bindend maken van de voormalige richtlijnen is volgens Kamp noodzakelijk om een einde te maken aan de voortdurende strubbelingen tussen franchisegevers en -nemers; de vraag wie in welke verhouding profiteert van omnichannel-inkomsten is daarbij een heet hangijzer.