Twinkle | Digital Commerce

Heineken vergaart digitale kennis via e-commerce dochter Beerwulf

  • [nieuws]
  • 2:24

Online speciaalbierwebwinkel Beerwulf fungeert vanuit de rol van e-retailer als proeftuin voor Heineken op het gebied van e-commerce. De biershop, die sinds tien weken de online deuren open heeft, verkent de consument op internet en onderzoekt niet als brouwer, maar als retailer de ontwikkelingen in food.

Dat vertellen Beerwulfs drijvende krachten Hans Böhm en Arnaud Wynia in een interview met Distrifood. Böhm vertelt over de speciaalzaak online en het ontstaan van Beerwulf tijdens Food & E-commerce (27 juni 2017).

Disrupties onderzoeken
De start-up is weliswaar ontstaan op initiatief van Heineken, maar vaart online zijn eigen koers. Naast het Heineken-merk bevat het 250 soorten speciaalbier tellende assortiment ook andere labels. Er is bewust gekozen voor de afsplitsing, vertellen Böhm en Wynia: de brouwer wil inzicht opdoen over de - online - foodmarkt vanuit een fris perspectief. 'Er zijn twee grote disrupties gaande, waarin Heineken een rol wil spelen. De eerste is de digitale revolutie die in food nog klein is. De tweede is de disruptie in de biermarkt, waar de hele ‘craft’-revolutie plaatsvindt. Willen wij dit echt goed vanuit de consument benaderen, dan moeten wij echt als een start-up buiten het Heineken-concern om, werken en denken. Heel concreet: Heineken denkt in hectoliters, Beerwulf in flesjes. ‘We proberen met ons beginassortiment van 250 bieren de belangrijkste bieren en stijlen af te dekken, en we willen alles verkopen wat spannender is dan pils.’

Nieuwe mogelijkheden
Böhm en Wynia ontdekken via Beerwulf dat een online speciaalzaak nieuwe opties biedt in het brouwerijvak. 'Het mooie van digitaal zijn, is dat je niet denkt aan een fysiek schap. Klanten kunnen bij ons een flesje kopen, of een pakket naar smaak of naar type bier', aldus de managers. 'Het assortiment staat in een bierwebwinkel ook niet vast. We streven ernaar in de loop van het jaar duizend bieren via de winkel te laten lopen via in/out. Out-of-stock kunnen we vermijden door een item simpelweg niet te tonen. Het zijn allemaal onderdelen waarop wij winkelier zijn en e-commercekennis opdoen.' Beerwulf merkte dat de verkoop van pakketten algauw een hoge vlucht nam en startte deze week met Vaderdagpakketten. 'Voor Vaderdag zijn de bezorgkosten vanaf acht flesjes gratis, en je ziet gelijk dat de bestellingen daarop reageren. Die directe feedback, dat is uniek.’

E-commerce lessen
Als start-up in e-commerce brengt Beerwulf de ondernemers nieuwe inzichten over verkoop online. 'Wij dachten dat we met Google AdWords moesten werken. Als iemand op een flesje zoekt, zou onze advertentie verschijnen. Online werkt dat anders. Mensen zijn op zoek naar informatie over bier. Wij voegen veel ‘bierinhoud’ aan onze site toe, zodat wij op zoekresultaten scoren. Wij werken bijvoorbeeld samen met een groep vooraanstaande bierbloggers. Als je dan via social een artikel deelt over ‘wit versus weizen’, trek je veel meer klanten naar je winkel. Je moet als bezoeker op de site heel veel kunnen delen, ervaren, leren. Het is een andere manier van communicatie dan de folder.’

Lees ook: 'Beerwulf: speciaalbier met ambitie' (Twinkle 4-2017).


Gerelateerde artikelen: