Twinkle | Digital Commerce

Meer feesten, meer kansen, meer omzet

2017-12-11
25071410
  • 3:22

Voor veel (online) retailers zijn april en mei belangrijke maanden. Pasen, Koningsdag, Moederdag: dagen waarvoor Nederlanders massaal op zoek gaan naar leuke cadeaus, lekker eten en mooie kleren. Na deze dagen begint de afbouw naar de zomer, waarin mensen hun geld vooral op hun vakantiebestemming besteden en minder online.

Zou het niet geweldig zijn als er in de zomer ook een feestmaand is die zorgt voor extra uitgaven door consumenten? Zoals Kerst of carnaval, maar dan in juni, zodat je ook in die maanden leuke campagnes op kunt zetten om extra omzet te realiseren. Nou, dan heb je dit jaar geluk. Van 27 mei tot en met 24 juni is het namelijk ramadan, de vastenmaand die traditioneel wordt afgesloten met het Suikerfeest. Uit onderzoek van Criteo blijkt dat deelnemers aan de ramadan gedurende deze periode 67 procent meer uitgeven! Met een doelgroep van een miljoen mensen in Nederland en 500.000 actieve deelnemers is dit commercieel uitermate interessant.

Zelf ben ik geen expert op het gebied van religieuze feestdagen, noch heb ik de behoefte dat te worden. Wel zie ik graag kansen en een periode waarin een miljoen mensen 67 procent meer uitgeven dan normaal is zonder meer significant. Op zijn minst moeten we als retailers nadenken over de manier waarop we hiermee omgaan.

Sale tijdens de ramadan
Wil je een succesvolle sales campagne neerzetten in deze periode, dan is het natuurlijk belangrijk om rekening te houden met het gedrag van de consument. Er is de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar verkopen gedurende de ramadan. Vaak is dit uitgevoerd in landen met een grote moslimgemeenschap, zoals in het Midden-Oosten of Indonesië. Van onderstaande conclusies kan ik me voorstellen dat ze ook in Nederland gelden.

De derde week is de omzet het hoogst
Heb je nog niets voorbereid, dan ben je nog niet helemaal te laat. De derde week van de ramadan is commercieel de meest interessante, met 67 procent meer omzet uit online retail en 17 procent meer uit travel.

Het moment van de dag is belangrijk
We zijn gewend dat veel online verkopen ’s avonds plaatsvinden. Echter kenmerkend voor de ramadan is dat mensen na zonsondergang tijd besteden met hun vrienden en familie en dus minder online. Uit onderzoek blijkt zelfs dat in Indonesië gedurende de ramadan er in de ochtend het meest gekocht wordt. Het is daarom essentieel je campagnes goed te timen. Werk je veel met e-mail? Kijk dan wanneer mensen hun e-mail openen in de eerste twee weken van de ramadan. Verstuur desnoods een extra testmail om te zien wat het beste moment is om klanten te benaderen.

Kleding en home zijn naast eten de belangrijkste categorieën
Als je veel bij elkaar bent om samen lekker te eten, dan wil je er natuurlijk goed uitzien. Daarnaast wil je dat je huis tiptop in orde is. Waarschijnlijk koop je ook cadeautjes voor elkaar of voor de kleintjes. Kleding is de belangrijkste categorie in deze periode, gevolgd door home & living.

De week na het Suikerfeest is opvolging essentieel
Eigenlijk is het patroon rondom het Suikerfeest vergelijkbaar met andere feestdagen. De verkoop bouwt op naar de laatste week, stort in gedurende de festiviteiten en heeft ten slotte weer een piek in de week erna. Wil je het maximale resultaat halen? Gebruik dan ook die week erna. Overigens is met name travel in de laatste week een interessante categorie die dit jaar waarschijnlijk versterkt wordt doordat de ramadan in juni eindigt.

Maak gebruik van social media
Uit onderzoek blijkt dat gedurende de ramadan het aantal interacties op Facebook met 30 procent stijgt. Daarnaast zijn de posts op social media gedurende deze periode ook veel positiever dan in andere maanden. Aanwezigheid op social media is dus tijdens deze vastenmaand belangrijker dan ooit.

Conclusie
De groei van het aantal feestmomenten in Nederland is goed nieuws voor retailers. Het is in elk geval een trend die niet meer te stoppen is en die steeds meer kansen biedt. Verspreid door het jaar groeit het aantal mogelijkheden om verschillende doelgroepen te bedienen met relevante aanbiedingen. Meer kansen, meer opties. Het is wel belangrijk om je de specifieke kenmerken van een feestperiode eigen te maken. Of het nu Kerst is, de ramadan of Chinees Nieuwjaar, door je te verdiepen in de doelgroep zorg je ervoor dat je relevant bent en een positief signaal afgeeft naar de ontvanger. Succes met de verkoop!