Twinkle | Digital Commerce

Nederlanders geven per persoon meer uit in webwinkels

2017-06-08
25001406
  • [nieuws]
  • 1:25

Het aantal online aankopen én het bedrag dat Nederlandse consumenten daaraan besteedden per persoon in het eerste kwartaal van 2017, is met 12 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Thuiswinkel Markt Monitor.

De groei van het aantal producten is daarin een stuk groter dan diensten: respectievelijk 17 procent tegenover 6 procent. Nederlanders besteedden in de eerste drie maanden van dit jaar 5,55 miljard in webwinkels: daarvan ging 2,84 miljard euro naar producten, terwijl diensten 2,7 miljard euro in het laatje brachten.

Grotere en duurdere winkelmandjes
Voor het eerst sinds lange tijd daalde het totale aantal online kopers, met 1 procent. Gezien de groeicijfers betekent dit dat het volume en de prijs van online orders in de lift zit. Gemiddeld kochten Nederlanders vier producten op internet, tegenover 3,6 in het eerste kwartaal. Het online bonbedrag middelde op 502 euro, tegenover 449 euro in 2016; per product gaf de Nederlandse consument dus 0,78 cent meer uit.

Health & Beauty grootste stijger
De grootste stijger in online bestedingen is de categorie Health & Beauty met 52 procent, zoals ook uit de preview op het eerste kwartaal bleek. Wanneer de bestedingen in de offline sector van deze branche meegerekend worden, blijft nog 5 procent groei over; Nederlanders zoeken dus in flink toenemende mate het internet op voor dit type producten. Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen: ‘De opkomst van online verkoopplatformen draagt bij aan de groei van de minder volwassen categorieën, aangezien consumenten daar op één site snel en eenvoudig in verschillende segmenten kunnen shoppen.”