Twinkle | Digital Commerce

‘Niemand weet wat zijn kledingmaat is’

Myntra uit India wil ‘fashion decoderen’ door aan de hand van technologieën persoonlijker te worden voor zijn klanten. ‘Niemand weet wat zijn kledingmaten zijn, dus wij moeten klanten extra begeleiden in het koopproces.’

Ceo Ananth Narayanan vertelde tijdens de Global E-commerce Summit in Barcelona hoe de Indiase markt verschilt van bijvoorbeeld de Europese. ‘Er zijn zeker wat uitdagingen die jullie hier niet of nauwelijks kennen’, zei hij.

Geen wegen
Zo leeft 70 procent van de bevolking in India op het platteland, dat (zeer) moeilijk te bereiken is via slechte wegen. Narayanan: ‘Soms zijn er niet eens wegen aangelegd, maar deze klanten buiten de steden bestellen wel 20 procent meer dan stedelingen. De komende jaren wordt door de overheid 1 tot 2 miljard dollar gespendeerd aan het wegennet om dat te verbeteren.’

Alleen cash
Een andere moeilijkheid is het ontbreken van digitale betalingen. Vorig jaar betaalde 55 tot 60 procent van de online shoppers in India met cash. ‘Dat is voor een webwinkel best een risico, want je moet dat geld mee terug zien te krijgen naar jouw bedrijf’, aldus Narayanan. ‘In 2018 zal 40 tot 50 procent van de betalingen nog via cash verlopen, de rest via bijvoorbeeld digitale wallets.’

Myntra’s groei
Myntra’s omzet groeide vorig jaar met 80 procent, waarvan de helft van het platteland kwam. 60 procent van de online orders wordt door het bedrijf zelf naar huisadressen vervoerd. ‘We zijn op weg om een nationaal merk te worden’, zei Narayanan. Het bedrijf profiteert de komende jaren van een markt die nu 25 miljard dollar waard is, en 80 tot 100 miljard in 2020.