Twinkle | Digital Commerce

Nieuwe rapportages maken Google Analytics nog completer

2017-06-08
25071410
  • 4:02

De frequente gebruikers van Google Analytics hebben het waarschijnlijk wel gezien: er zijn weer nieuwe rapporten toegevoegd aan de standaard beschikbare rapporten. In dit artikel gaat Tribal dieper in op deze nieuwe rapporten zodat jij direct weet wat je ermee kunt.

Tekst: Erik Altink

Leer je bezoekers kennen met de gebruiksanalyse
Oke, echt nieuw is deze functie niet meer. Zo vind je onder Doelgroep > Gebruiksanalyse al even een (op het eerste gezicht vrij onduidelijk) overzicht. Aan de hand van een rare code (Klant-ID) worden zoals hieronder te zien een aantal waarden weergegeven.

Toch nog niet bekend met de gebruikersanalyse? Dan volgt hieronder een korte uitleg:

De Klant-ID is een waarde die in de Google Analytics cookie op het systeem van de bezoeker wordt geplaatst. Elke keer wanneer deze bezoeker op jouw website komt herkent Google Analytics deze bezoeker. Zo wordt de informatie over deze gebruiker elke keer weer iets verder uitgebreid. Op deze manier zie je terug wat deze bezoeker allemaal heeft gedaan voordat (en nadat) hij of zij overging tot een conversie.

Waardevolle informatie dus, waarmee jij je bezoekers ‘leert kennen’. Mogelijk kun je deze ID zelfs koppelen aan een klant, een lead of een account en achterhalen hoe jouw klanten je website gebruiken! Daarnaast is het ook nog eens eenvoudig in te stellen. Hiervoor haal je de klant-ID zelf uit de Google Analytics cookie en sla je deze op in je database. Vind je dit toch lastig? Vraag het dan aan een seo- of Analytics-specialist, die kan er je meer over  vertellen.

Lifetime Value – wat is je klant waard?
Wel nieuw is het ‘Lifetime Value’-onderdeel, dat je ook vindt binnen het Doelgroep-onderdeel in het menu. Dit overzicht laat zien wat een bezoeker na verloop van tijd waard is op jouw website. Meestal zal deze logischerwijs een afvlakkende lijn laten zien. Bezoekers converteren op een bepaald moment en behalen een gemiddelde waarde. Die waarde wordt in de loop van de tijd behaald en uitgaande van het gemiddelde krijg je een mooie kromme lijn.

Het wordt echter interessant wanneer je niet naar gemiddelden gaat kijken, maar bijvoorbeeld verschillende kanalen tegen elkaar afzet. Hoe ontwikkelt de LTV zich wanneer de bezoeker via het organische kanaal binnen is gekomen? En is er een verschil met andere kanalen? Handige informatie om het effect van kanalen te bepalen.

Bereken de conversiekans met de Sessiekwaliteit-rapportage
Ook in het Doelgroep-gedeelte vind je een nieuw rapport: Sessiekwaliteit. Tenminste, als je minimaal 1000 e-commerce transacties per maand hebt. Met dit rapport laat Google zien hoe groot de kans is dat een sessie van een bezoeker tot een conversie leidt. Hiervoor bepaalt de zoekmachine via machine learning patronen in sessies. Zo wordt het mogelijk om te voorspellen of deze bezoeker meer of minder kans heeft om tot een conversie te komen.

Cool! Maar wat kun je ermee? Kort gezegd werkt het als volgt: de scores zijn opgedeeld in verschillende groepen waarbij je per groep ziet hoeveel sessies er in die groep vallen. Daarnaast zie je hoeveel van deze sessies tot een conversie hebben geleid. Deze informatie kun je vervolgens gebruiken om een doelgroep te bepalen voor remarketing.

Zo kun je bijvoorbeeld afgehaakte bezoekers bereiken die een ’90 procent conversiekans’ zouden hebben. Mogelijk maak je van deze twijfelaar dan alsnog een klant. En met de groep van + 75 procent kans, heb je natuurlijk veel meer kans dan met de groep -25 procent.

Nieuwe ‘homepage’ in Analytics
Deze nieuwe homepage in Google Analytics wordt momenteel uitgerold en is nog niet voor iedereen beschikbaar. Het gaat hier om een nieuwe pagina binnen je weergave. Dus niet om de loginpagina en ook niet over het overzicht met de accounts, properties en weergaven.

Deze homepage komt van de mobiele app en toont in een overzichtelijke pagina de meest belangrijke waarden uit Google Analytics. Je vindt er een grafiek met de gebruikers, opbrengst, sessies en conversiepercentages, maar ook een realtime overzicht van je bezoek.

De pagina toont diverse weergaven zoals een heatmap met de drukste momenten van jouw website, een kaart en een donutgrafiek met het type bezoekers. Per weergave kun je de periode aanpassen zodat je snel inzoomt binnen een bepaald gegeven en toch het overzicht behoudt.

Haal alles uit Google Analytics met de Nieuwe ‘ontdek’-pagina
Een andere pagina die nu wordt uitgerold is de ‘ontdek’-pagina. Deze pagina geeft een overzicht van diverse mogelijkheden om nog meer uit je Google Analytics te halen. Zo worden nieuwe features uitgelicht en informatiebronnen aangedragen.

Loop je toch nog vast? Dan staat er een link naar het partnerprogramma met een overzicht van alle gecertificeerde Google Analytics-partners (waar Tribal natuurlijk ook tussen staat).

Toekomstplannen Google Analytics
Het mag duidelijk zijn dat Google hard bezig is om Google Analytics steeds completer te maken. De reden is dat Google moet concurreren met andere pakketten en gebruikers steeds meer bedreven raken in het gebruik van Google Analytics. Hierdoor legt Google de focus tegenwoordig meer op de Google Analytics 360 Suite (het premium pakket). Hierbij maakt het uitbreiden van de gratis variant de overstap naar een betaald account gemakkelijker. En de kans op een overstap naar de concurrentie dus kleiner.

Tot zover de update over de nieuwe rapportages in Google Analytics. Wat zijn jouw toekomstplannen met Google Analytics en wat denk je van de nieuwe rapporten? Of heb je zelf slimme tips en trucs die je wilt delen of juist vragen? Laat het in de reacties weten, ik ben benieuwd!

Erik Altink is webanalyst bij Tribal.