Twinkle | Digital Commerce

‘Spanningsveld tussen data en privacy over 10 jaar hét thema’

2017-11-08
18431036
  • 1:47

Het spanningsveld tussen de exploitatie van data enerzijds en de borging van consumentenrechten anderzijds, zal vanaf 2025 de grootste uitdaging vormen voor e-commerce professionals. Dat bleek vanochtend althans uit een peiling op de Global E-commerce Summit in Barcelona.

Meer dan de helft van de stemmende bezoekers noemde de relatie tussen data en privacy als belangrijkste toekomstige uitdaging, terwijl bijna een kwart van de zaal in oneerlijke internationale competitie een grotere zorg ziet. Veel minder aanwezigen noemden innovatiebeperkende regelgeving of liability issues omtrent nieuwe vormen van bezorging (bijvoorbeeld met drones en zelfrijdende auto’s) als belangrijkste thema van de toekomst.

Ecommerce Europe
Voornoemde onderwerpen hebben alle de aandacht van Ecommerce Europe, de belangenkoepel voor e-commerce bedrijven in Europa. Secretaris-generaal Marlene ten Ham schetste op het podium in Barcelona welke thema’s in 2025 en daarna de agenda zullen bepalen, waaronder dus het datavraagstuk. De opkomst van virtual reality, machine learning en augmented reality zorgt behalve voor heel nieuwe mogelijkheden ook voor een enorme berg met consumentengegevens. Daar kun je commercieel natuurlijk veel mee, ‘maar mensen moeten zich wél veilig voelen’, aldus Ten Ham.

Internationaal speelveld
Wijnand Jongen, vanochtend ook op het podium, ging dieper in op die andere veelgenoemde uitdaging: het internationale level playing field. De directeur van Thuiswinkel.org sprak de verwachting uit dat vijf tot tien ‘ecosystemen’ de wereld van shopping zullen domineren. ‘Zij controleren de complete retailwaardeketen’, voegde hij toe. Jongen wees erop dat Google in de concurrentieslag met Amazon langzaam maar zeker een retailer wordt, die daarnaast in 90 procent van de VS producten bezorgt, terwijl Alibaba zich ook manifesteert als een logistiek dienstverlener.

Prisoner’s dilemma
Retailers staan volgens Jongen voor een prisoner’s dilemma: wat is hun rol nog tussen die ecosystemen? Meedoen is een optie, persoonlijk en relevant zijn een must. ‘De menselijke maat moet weer centraal staan’, aldus Jongen rondom de presentatie van zijn boek over deze thematiek. ‘Dat kan als retailers transformeren in digitale netwerkorganisaties. Winkels moeten naadloos in het leven van onlife consumenten passen. Makkelijker gezegd dan gedaan.’

Lees ook: Ga voor de onlife glimlach (Twinkle 10-2016)