Twinkle | Digital Commerce

Wilko Klaassen: ‘Offline winkels kijken vind ik ook heel inspirerend’

  • 2:38

Wilko Klaassen is expert op het gebied van digital commerce, shoppermarketing en omnichannel strategieën en specialist in business development. Hij heeft een carrière bij grote mondiale organisaties: SCA, Electrolux, Lego en Husqvarna Group, en woonde daarvoor in België, Denemarken, Duitsland, Engeland en Zweden. Hij keert terug uit Zweden naar Nederland voor zijn familie en voor een leuke nieuwe uitdaging: sinds mei is hij cdo bij Bakker.com.

Naam: Wilko Klaassen
Leeftijd: 41
Functie: chief digital officer Bakker.com

Inspiratie
‘De leukste inspiratietips krijg ik van collega’s en vrienden. Er is natuurlijk inspiratie op allerlei gebied: voor commercie, voor nieuwe media, voor technologie, enzovoort. Ik heb niet echt één specifieke website waar ik geregeld naar kijk, maar gebruik wel dagelijks Flipboard. Offline winkels kijken vind ik ook heel inspirerend. Uiteindelijk verschillen online en offline niet zoveel van elkaar, bij beide gaat het erom een wens te creëren en conversie te genereren. Het is ook heel boeiend om te zien hoe retailers de gekochte producten verpakken en leveren.’

Discipline
‘Het boeiende aan e-commerce vind ik de dynamiek en het kunnen meten wat er gebeurt. Je kunt zien hoe mensen shoppen, hoe ze reageren en het is heel leuk om na te denken over hoe je dat kunt beïnvloeden en optimaliseren, en over hoe deze manier van zakendoen zich verder ontwikkelt. Ik ben vooral geïnteresseerd in het consumentengedrag en kijk heel graag naar hoe mensen shoppen in het path to purchase.’

Ontwikkelingen
‘Machines hebben steeds meer interacties, informatie verzamelen en delen – onderling en met gebruikers. Meer en meer producten met sensoren kun je koppelen aan internet (IoT) en sturen met bijvoorbeeld voice control. Of ze bestellen al zelf, op basis van jouw gedrag en data sharing. Maar: big data op zichzelf is maar een kreet. Het gaat om echt begrijpen hoe je data relevant kunt maken en mag gebruiken, dus meer smart data.’

Online shoppen
‘Ik ben vooral een online researcher. Voor bijna alles wat ik nodig heb begint mijn zoektocht online, maar voor veel zaken wil ik toch naar een winkel om het product te kunnen bekijken of te voelen. Het verschilt wel of het de eerste of een vervolgaankoop is; de meeste mensen kopen de eerste keer iets offline, en daarna online. In shop behaviour ben ik een normale consument.’

Vrije tijd
‘Mijn vrije tijd breng ik het liefst door met mijn familie en vrienden. Ik heb een Zweedse vrouw en een dochter van bijna 5, en ik wil haar haar Nederlandse familie leren kennen. Daarnaast lees en reis ik heel veel. Privé is dat heel gevarieerd: citytripjes, Afrika, verzin het maar. Verder hoop ik in Nederland weer tijd vrij te kunnen maken om te gaan tennissen. In Zweden is het nu eenmaal kouder en kun je maar een korte periode buiten op de baan - in een hal spelen is niks voor mij.’

Motto
‘Mijn motto was altijd: work hard, play hard. Daar voeg ik nu aan toe: but don’t forget your family & friends. Misschien heeft dat te maken met ouder worden en het hebben van een gezin; ook de mensen om je heen worden ouder. En als je in het buitenland woont, blijkt de afstand altijd groot.’

Guilty pleasure
‘Ik ben een echte zoetekauw. Ik kan na een gezellig etentje – goed gezelschap is daarbij erg belangrijk - enorm genieten van een heerlijk dessert met een lekker drankje erbij.’