Twinkle | Digital Commerce

Waarom Chinezen zoveel webwinkelen over de grens

2017-07-06
22801282
  • 3:22

Sinds China zich in 1978 openstelde voor buitenlandse investeerders is de economie er in opkomst. Negenendertig jaar geleden kwam de totale im- en export van China neer op 20,6 miljard dollar, goed voor plek 32 op de mondiale handelslijst. Een groot verschil met de huidige situatie, waarin China meer dan 16 procent van de wereldhandel voor zijn rekening neemt en daarmee slechts de VS voor zich moet dulden.

De online retail verkoop in China kwam volgens het National Bureau of Statistics in 2016 uit op 752 miljard dollar, waarmee China de grootste online retailmarkt ter wereld is.

Tekst: Roland Palmer

Deze gegevens maken duidelijk dat de Chinezen flink aan het uitgeven zijn en met online shopping het Westen al voorbij zijn gegaan. Het is dan ook niet gek dat buitenlandse merken toegang zoeken tot deze markt en graag in contact komen met de meer dan een miljard Chinezen die hongerig zijn naar kwaliteitsproducten uit het Westen.

In plaats van massaproducten kiezen de Chinezen steeds vaker voor eersteklas kwaliteitsproducten. De vraag naar buitenlandse kwaliteitsproducten is sterker dan ooit. Het bewijs werd geleverd op de laatste Singles’ Day (11 november), waarop 37 procent van alle bestelde producten van internationale merken afkomstig was. Een reden voor deze toename is dat Chinese consumenten tegenwoordig meer geld uit willen geven voor een product uit het buitenland, omdat zij het gevoel hebben dat dit een bepaalde mate van kwaliteit biedt die zij niet altijd kunnen vinden bij producten uit eigen land.

Platteland
Een belangrijk onderdeel van de groeiende online online uitgaven in China is de toename van het aantal consumenten op het platteland dat online shopt. De Chinese winkelstructuur is namelijk niet zo ontwikkeld als bij ons in het Westen. Om een vergelijking te maken: de VS hebben bijvoorbeeld vier keer zoveel fysieke winkelruimte als China. Reden voor de Chinezen om het online shoppen te omarmen. Eind 2016 telde China 731 miljoen internetgebruikers, 201 miljoen daarvan woonden buiten de grote Chinese steden.

De Chinese regering heeft een aantal maatregelen genomen om het voor consumenten makkelijker te maken om online overzeese producten te kopen, inclusief een pilot met cross-border e-commerce zones, die in ongeveer tien steden draait. De Chinese douane zorgt in deze zones voor het sneller vrijgeven van kleine bestellingen die door Chinese consumenten in het buitenland zijn geplaatst. Hierdoor hoeven de producten niet langer door de douanebeambten te worden vrijgegeven, waardoor het minder lang duurt voordat de bestelling arriveert bij de klant. Daarnaast rekent China geen omzetbelasting binnen de cross-border e-commerce en is de invoerbelasting op een groot aantal items uit het buitenland meer dan gehalveerd. Dit maakt het bijzonder aantrekkelijk voor Chinese consumenten om online  buitenlandse producten te bestellen.

Ondanks deze ontwikkelingen zijn er nog veel westerse bedrijven die geen gebruik maken van de kansen die China biedt. Een gemiste kans, want de verwachting is dat de Chinese consumptie in 2020 met 2,3 biljoen dollar is gegroeid. Inmiddels zien wij dat er meer en meer Nederlandse ondernemingen zijn die deze mogelijkheden op de juiste waarde kunnen schatten.

Platformen
Bedrijven zijn op een aantal verschillende manieren actief op de platformen van Alibaba. Grote multinationals, zoals Philips, G-Star en Heineken intensiveren met een team terplekke hun Chinese verkoop via onze online platformen. Kleine bedrijven zonder fysieke aanwezigheid in China sluiten zich aan bij Chinese partners van Alibaba die adviseren over alle aspecten van handelen in China, van marketing tot logistiek. Voor het mkb is dit de perfecte route om de Chinese mogelijkheden te verkennen. Onder andere Flinders, Naif en De Kuyper zijn al succesvol actief in China op deze manier. De derde optie is dat Nederlandse distributeurs en groothandels hun producten aanbieden bij Tmall Direct Import, dat deze producten vervolgens aanbiedt. Deze optie wordt veel gebruikt door bedrijven die actief zijn in de voedsel-, beauty-, gezondheids- en mode-industrie.

De Chinese economie en de e-commerce in het land zijn momenteel ontzettend in beweging. Dit biedt enorme kansen voor Nederlandse bedrijven, zowel voor de multinationals als voor de kleinere bedrijven. De vraag naar westerse producten groeit, terwijl de mogelijkheden om handel te doen met China steeds makkelijker en laagdrempeliger worden. Dit is, vind ik daarom, voor iedere Nederlandse ondernemer het ideale moment om de verbinding met China te maken en het potentieel van de Chinese consument ten volle te benutten.

Roland Palmer is managing director van Alibaba Benelux.