Twinkle | Digital Commerce

Herken de CRO-specialist

2017-07-21
23901345
  • [tips]
  • 2:11

Iedereen kan digitaal expert zijn. Mensen kunnen zich via internet verdiepen in een onderwerp en zelf de lessen leren die nodig zijn om specialist te worden. Een aanstaand specialist moet echter het kaf van het koren kunnen scheiden. De resultaten die Google geeft over conversie-optimalisatie zijn deels goede artikelen en deels volledig waardeloos. De kans dat een expert zichzelf daardoor iets fout heeft aangeleerd is redelijk groot.

Tekst: Ton Wesseling

De echte expert die je wilt inhuren heeft vele meters gemaakt en tijdens die meters van veel fouten geleerd. Maar de CRO-markt is nog jong. Een grote groep mensen heeft nog te weinig ervaring om alle fouten gemaakt en erkend te kunnen hebben. Waar moet je op letten om zeker te weten dat je iemand inhuurt die bekwaam is? Erkende experts uit de CRO-wereld deelden recent hun visie hierop en daaruit zijn drie kernkwaliteiten naar voren gekomen.

1. Proces

Optimalisatie is niet hetzelfde als A/B-testen. Het is een systematische werkwijze die bestaat uit A/B-testen, kwalitatieve feedback door middel van surveys en polls, kwantitatieve data, tracking en recording van digitaal gedrag, hypothetiseren, analyseren, implementeren en iteratie. Tekort aan een alomvattend framework is de grootste afknapper.

‘Een solide, bewezen proces is wat de professionals van de amateurs onderscheidt’
Michael Aagaard, senior conversion optimizer bij Unbounce

2. Vaardigheden

De lijst van disciplines en expertises die CRO vereist is ontmoedigend: web analytics, gedragswetenschap, psychologie, user experience, design en development en – natuurlijk – wiskunde. Een goed gedocumenteerd track record in al deze gebieden is een vereiste, maar de basis voor succes is begrip van de twee systemen in ons brein – ons emotionele en ons rationele brein - en begrip van power levels in de statistiek, om te voorkomen dat je optimaliseert waar je niet kunt winnen. Dit zijn de grootste valkuilen bij experts of agencies die zich voordoen als geweldige optimizers.

‘Gedegen kennis van en ervaring in het toepassen van statistiek en gedragswetenschap zijn core skills van optimalisatiespecialisten’
Ton Wesseling, founder van Online Dialogue

3. Nieuwsgierigheid

Een goede conversie-optimalisatiespecialist bezit meer dan alleen technische vaardigheden. Optimalisatie gaat over een gecultiveerde passie voor het stellen van vragen. Je moet nooit tevreden zijn en altijd blijven zoeken naar problemen en gebieden die verbetering nodig hebben. Tenslotte komt creativiteit niet van een geboren genie, maar door ervaring met verschillende disciplines, het maken van verbindingen waar andere mensen alleen ruis zien en een meedogenloos onderzoekende geest.

‘Goede optimizers zetten altijd overal een vraagteken bij om verbetering teweeg te brengen’
André Morys, ceo & founder van konversionsKraft

Webanalisten.nl
Dit artikel is geschreven door Ton Wesseling, managing partner bij Online Dialogue, voor het online analyse en optimalisatie platform Webanalisten.nl. Het volledige artikel is hier te lezen.