Twinkle | Digital Commerce

Post- en pakkettenmonitor ACM: 'Dienstverlening steeds flexibeler'

2017-08-10
22671275
  • 1:09

Aanbieders op de post- en pakketmarkt maken hun dienstverlening steeds flexibeler: pakketautomaten dienen meerdere doeleinden en partijen die bestellingen afleveren, combineren die rit vaker met retourstromen. Dat concludeert de ACM in de nieuwe Post- en Pakkettenmonitor 2016.

De versoepeling in services is vooral in de last mile terug te zien, constateert de organisatie. 'Zo worden pakketautomaten niet alleen gebruikt om pakketten te bezorgen en klaar te leggen voor retourzending, maar ook om de interne logistiek van grote bedrijven en universiteiten te verbeteren.' Bij de aflevering van pakketten en winkelvoorraad nemen bezorgers regelmatig retourzendingen en 'reststromen zoals oud papier' mee terug.

Post wijkt voor pakket

De ACM constateert daarnaast dat de pakkettenmarkt harder groeit dan de brievenbuspoststroom slinkt. Tezamen waren de pakketten en poststukken het afgelopen jaar goed voor bijna drie miljard euro omzet; daarmee bereiken de verdiensten volgens de monitor het hoogste niveau sinds 2013. De meeste pakketten worden door bedrijven naar consumenten verstuurd; in 2016 waren dat er 152 miljoen.

Investeringen

Post- en pakketvervoerders investeerden het afgelopen jaar in allerlei technologieën en faciliteiten om de versnellende markt bij te benen. Groeigeld ging bijvoorbeeld naar machines die post tellen en sorteren en speciale apps om bezorgers te volgen. Ook investeerden vervoerders in gebouwen, vervoersmiddelen en software.