Twinkle | Digital Commerce

GfK: 'Online omzetaandeel boodschappen blijft groeien'

2017-11-08
25131413
  • 1:04

Nederlandse consumenten geven een steeds groter gedeelte van hun supermarktbestedingen online uit en kiezen hierbij voor online bezorgen in plaats van ophalen. Dat meldt GfK in zijn meest recente analyse van de supermarktomzetten.

Gedurende het afgelopen kwartaal waren online bestelde boodschappen goed voor 2,8 procent van de totale bestedingen bij supermarkten. Dat is 0,7 procentpunt hoger dan het aandeel in dezelfde periode in 2016, meldt het onderzoeksbureau. Ruim één op de zeven huishoudens deed het afgelopen jaar boodschappen via internet. In het eerste kwartaal van dit jaar bedroeg dat aandeel 2,7 procent.

Online minder huishoudens, meer uitgaven

Die constateringen liggen in het verlengde van de conclusie die GfK eerder dit jaar presenteerde tijdens Food & E-commerce. Ondanks een daling van het aantal huishoudens dat boodschappen online bestelt, meldde het onderzoeksbureau dat dat aandeel behoorlijk in de lift zit.

Doelgroepen

Vooral jongeren en - welgestelde - huishoudens met kinderen bezoeken de supermarkt graag online, volgens Gfk. Daarbij zijn de zondag en de avonduren populaire tijdstippen. Ouderen zijn daarentegen fervent voorstander van de fysieke supermarkt.

Lees ook: 'Nederlanders in wereldtop online boodschappen doen' (10-05-'17)