Twinkle | Digital Commerce

Jumbo ziet online omzet meer dan verdubbelen

2017-08-29
1023575
  • [nieuws]
  • 1:38

De online omzet van Jumbo is het afgelopen halfjaar meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt de supermarktketen, die zijn groei in lijn ziet met de ambitie leidend omnichannel-retailer van Nederland te worden.

Een bedrag noemt de supermarktketen niet, maar Jumbo geeft wel aan online erg snel te groeien. Het aantal Pick-up Points groeit evenredig: inmiddels zijn dat er 360, waarvan 200 met een bezorgdienst. Tijdens de eerste zes maanden van 2017 steeg de totaalomzet van de Brabander met 4,7 procent naar bijna 3,8 miljard euro: dat houdt een marktaandeel van 19 procent in.

Nieuw distributiecentrum

Met de nieuwverworven centen geeft Jumbo opdracht tot de bouw van een volledig geautomatiseerd distributiecentrum in Nieuwegein, naast de aangekondigde opening van een tweede e-dc in Raalte. Dat gaat zich toeleggen op 'een snellere en fijnmazigere toelevering van houdbare producten'. Dit najaar starten de voorbereidingen voor het nieuwe logistieke centrum.

Tech Campus

Bij zijn halfjaarcijfers kondigt Jumbo de komst van een eigen Tech Campus aan: een 'moderne werk- en leeromgeving' waar de supermarktketen tweehonderd digitale toptalenten laat werken aan klantvriendelijke digitale toepassingen. Ook die moeten ervoor zorgen dat Jumbo over enkele jaren aan kop gaat in de omnichannel-retail.

Gezond en zakelijk

De retailer zegt zich in toenemende mate bezig te houden met het thema 'gezondheid',  zowel wat zjin assortiment als zijn medewerkers betreft. 'Door de samenwerking met Intrakoop geeft Jumbo aan veel groeimogelijkheden te zien in de dienstverlening aan met name zorginstellingen, maar ook kondigt de supermarkt aan zijn zakelijke dienstverlening uit te breiden.

La Place

Ook nieuwe horecadochter La Place groeide mee met 28,5 procent naar 60,4 miljoen euro, mede door het nieuwe concept Foodmarkt CIty, samen met Jumbo. Onder de vlag van La Place worden nog dit jaar meerdere vestigingen van de overgenomen keten AC Restaurants omgebouwd en geopend, naast twee La Place-vestigingen in het nieuwe Hudson's Bay.