Twinkle | Digital Commerce

‘Rusland: 39 procent internetgebruikers wil niet online shoppen’

2017-08-08
25081410
  • [nieuws]
  • 1:01

De helft van de Russische internetgebruikers winkelt momenteel online, maar het aandeel van e-commerce in de totale retailomzet groeit mondjesmaat. Bijna 40 procent van de op het web surfende consumenten is niet van plan om binnenkort een digitale bestelling te plaatsen.

Dat staat in een onderzoeksrapport over de Russische e-commerce markt van de E-commerce Foundation. Vorig jaar shopten 50 miljoen Russen digitaal. Zij zorgden met een gemiddelde uitgave van 585 euro per persoon voor een omzetgroei van 20 procent ten opzichte van 2015 en een totaalopbrengst van 24,6 miljard euro.

Voorspelling

Dit jaar moet volgens de verwachtingen 28,8 miljard euro opleveren, na een groei van 17 procent. 62,5 miljoen consumenten geven per persoon 626 euro uit, luidt de voorspelling.

E-commerce aandeel

Het e-commerce aandeel groeit de komende jaren steeds met 0,2 procentpunten: van 2,6 procent (2016), naar 2,8 procent (2017), naar 3 procent in 2018. Veel internetgebruikers in het land winkelen af en toe online (32 procent), maar het merendeel ziet zichzelf niet op korte termijn een bestelling plaatsen in een webshop (39 procent).