Twinkle | Digital Commerce

Nederlander gaat veel meer online boodschappen doen

2017-11-16
1677943
  • [nieuws]
  • 1:24

Nederlandse consumenten verwachten 18 procent van hun food en nearfood bestedingen online te doen in 2022. Het zou neerkomen op een verzesvoudiging van het webaandeel in vijf jaar. In geen enkele andere categorie wordt zo’n kanaalverschuiving voorzien.

Dat en veel meer blijkt uit nieuw onderzoek van GfK in het kader van ShoppingTomorrow. Deden Nederlandse consumenten in de eerste helft van dit 23 procent van hun totale uitgaven (producten plus diensten) online, in 2022 zal het aandeel 35 procent bedragen. Als je het de consumenten zelf vraagt althans; GfK peilde de verwachtingen van ruim vijfduizend Nederlanders en zette die af tegen de laatste Thuiswinkel Markt Monitor.

Hieronder de resultaten uitgesplitst naar categorie.

Gevraagd naar barrières om nu online boodschappen te doen, wijzen consumenten respectievelijk op de goede beschikbaarheid van fysieke supermarkten in de buurt, een voorkeur voor het zelf uitkiezen van verswaren en de bezorgkosten, rapporteert GfK. De derde drempel lijkt het meest te kunnen worden verkleind.

Schoenen & lifestyle

In het staafdiagram hierboven is te zien dat ook de categorieën health & beauty en home & garden flinke groei mogen verwachten. Opvallend: consumenten denken dat het internetaandeel in schoenen & lifestyle niet substantieel meer groeit; in die categorie is de online aanwas het kleinst, zowel absoluut (in procentpunten) als relatief.

Mobiel

Uit het GfK-onderzoek blijkt ook dat 47 procent van de online kopers wel eens iets hebben aangeschaft met hun mobiele telefoon. Voor 15 tot 34-jarigen ligt dit aandeel op 70 procent. Ruim een derde van de Nederlandse consumenten denkt dat in 2022 de meeste online aankopen op smartphones worden gedaan (versus 22 procent van de bestedingen in Q2 van dit jaar).

Lees ook: Preview Thuiswinkel Markt Monitor Q3-2017