Twinkle | Digital Commerce

Geen Gedoe Garantie: goed gedrag-belofte door bedrijven

2018-01-26
1000562
  • [nieuws]
  • 1:17

Thuiswinkel.org en Consumentenbond introduceren de Geen Gedoe Garantie. Bedrijven die zich daarbij aansluiten, beloven publiekelijk de wettelijke garantieregels na te komen.

De Geen Gedoe Garantie zet de wettelijke garantieregels kracht bij. Deelnemers zeggen klanten toe duidelijk te communiceren over de garantierechten en hen niet van het kastje naar de muur te sturen. Het blijft een belofte, deelnemende partijen worden niet getoetst of ze zich daaraan houden.

Volgens directeur Bart Combée van de Consumentenbond blijkt het voor consumenten vaak lastig om te krijgen waar ze recht op hebben. 'Daarom bieden we, samen met Thuiswinkel.org, bedrijven de kans om zich van hun beste kant te laten zien door Geen Gedoe Garantie te beloven. En zo'n publieke belofte maakt het voor consumenten makkelijker om bedrijven eraan te houden'.

Geen onderdeel keurmerk

Hoewel het een samenwerking met Thuiswinkel.org betreft, kunnen ook fysieke winkels zich aansluiten bij de Geen Gedoe Garantie. En ook niet-leden van de brancheorganisatie kunnen meedoen. Het initiatief is ook geen toevoeging aan het Thuiswinkel waarborg keurmerk. 'De punten in de garantiebelofte vallen al binnen het keurmerk. Het is daarom geen aparte stempel', laat juriste Ank van Heeringen van Thuiswinkel.org weten aan Twinkle.

#GeenGedoe

De initiatiefnemers sporen consumenten, die zich niet in hun recht voelen staan, aan bedrijven met #GeenGedoe te taggen om zich bij het initiatief te voegen. De Consumentenbond houdt middels een site bij welke bedrijven zich bij de Geen Gedoe Garantie hebben aangesloten.