Twinkle | Digital Commerce

CBS: 19,5 procent meer internetverkopen in 2017

2018-02-13
1000563
  • [nieuws]
  • 1:27

De online bestedingen in de Nederlandse detailhandel zijn vorig jaar met 19,5 procent gegroeid, laat het Centraal Bureau voor de Statistiek weten.

Het CBS publiceert maandelijks over de afzet- en omzetontwikkeling van de Nederlandse detailhandel. Nu de cijfers over december bekend zijn, maakt het bureau de balans op voor heel 2017. De kop boven het bericht laat aan duidelijkheid weinig te wensen over: ‘Detailhandel realiseert grootste omzetgroei in 11 jaar.’

4,2 procent groei voor de hele detailhandel

De totale bestedingen lagen in 2017 4,2 procent hoger dan het jaar ervoor, te danken aan een combinatie van hogere volumes (plus 3,1 procent) en prijsstijgingen. De cijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. De omzetgroei was vorig jaar een stuk sterker dan die in 2016, toen over de hele linie een plus van 1,6 werd genoteerd.

Online bestedingen

De Nederlandse detailhandel boert al met al goed. Dat is voor een belangrijk deel te danken aan de aanhoudende groei van de online bestedingen. Ze lagen vorig jaar 19,5 procent hoger dan in 2016. De zogenoemde ‘multi-channelers’, die online verkoop als nevenactiviteit hebben, zagen hun webinkomsten het sterkst toenemen: plus 21,9 procent. ‘Webwinkels’, die primair online verkopen, boekten 17,8 procent groei.

Omzetontwikkeling

De procentuele omzetontwikkeling van de twee typen online verkopers en het gemiddelde (rode lijn) over de afgelopen vier jaar wordt zichtbaar in onderstaande grafiek. Daarin is ook te zien dat de multichannel-spelers de laatste vijf kwartalen meer online groei boekten dan hun meer online georiënteerde collega’s:

Index

Hieronder brengt het CBS de voornoemde ontwikkeling in beeld aan de hand van een index. Daaruit valt op te maken dat de online detailhandelsuitgaven in vier jaar tijd ruim tweeënhalf keer zo groot zijn geworden:

Meer cijfers bij het CBS.