Twinkle | Digital Commerce

Britse e-commerce markt blijkt topzwaar

2018-03-06
1000667
  • [nieuws]
  • 1:22

De top-20 grootste e-tailers van Groot-Brittannië zagen hun omzet het afgelopen jaar met bijna een kwart toenemen. Bij elkaar opgeteld verkochten de twintig pure players rond de 8,4 miljard pond, ofwel 9,42 miljard euro.

Onderzoeksbureau RPC, dat met de cijfers komt, schrijft de stevige groei voornamelijk toe aan de populariteit van m-commerce, waardoor consumenten in toenemende mate 'anywhere, anytime’ shoppen. Onder de onderzochte topspelers bevinden zich online super Ocado, modeverkoper Asos en elektronicahandelaar AO.com.

Groei aan de top

De groeipercentages van Britse online reuzen staan in schril contrast met de landelijke toename van de e-commerce omzet, die volgens de meest recente IMRG Capgemini e-Retail Sales Index voor 2017 uitkomt rond de 12,1 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dat percentage valt tevens lager uit dan de eerdere schatting van 14 procent.

Desondanks geen mineurstemming bij de Britten, hoewel een 'lastig 2018' verwacht wordt: 'The fall in annual growth is one of multiple indicators of a maturing market'. Vooral bij het bestellen van boodschappen wenden consumenten zich er graag tot het internet, in verhouding tot andere landen.

Technische ontwikkelingen

In zijn onderzoek wijst RPC op een aantal belangrijke ontwikkelingen in de Britse e-commerce: zo nemen kunstmatig intelligente chatbots een vlucht, is in steeds meer apps van online retailers een vorm van augmented reality opgenomen, neemt het gebruik van slimme sprekers door middel van uitgesproken zoektermen toe en doen consumenten steeds meer aan 'snap and shop', waarbij ze een foto maken van een object om daarmee de beschikbaarheid in webwinkels te checken.