Twinkle | Digital Commerce

Naar een nieuwe website of webshop: wat kan er mis gaan?

2018-04-25
1000562
  • 2:33

Soms is het tijd om een nieuwe website of webshop te (laten) ontwikkelen. Hierbij komt vaak veel kijken; het bouwen van de site, de vormgeving, content schrijven en de techniek. Als de site dan eindelijk klaar is dan willen we deze graag zo snel mogelijk live zien om te kijken wat de nieuwe site gaat doen. Vaak wordt door dit enthousiasme de migratie vergeten. En dat kan flinke gevolgen hebben voor je bezoekersaantallen en omzet. In dit artikel vertelt RIFF wat je wel en vooral ook niet moet doen.

Wat moet je vooral niet doen?

In dit voorbeeld is door de webbouwer gekozen om alle talen tegelijk te migreren naar hun nieuwe omgeving. De Nederlandse omgeving was klaar en van de Belgische omgeving was alleen de statische content gereed. Alle overige talen kregen één enkele pagina met daarop een 'under construction'-melding.

Dit zorgde er echter voor dat de ruim 35.000 URL’s van deze talen op deze dag een 404-error kregen. Het resultaat? Een daling van 99 procent van alle bezoekers! Ruim drie maanden later zitten we nog steeds maar op 70 procent van het originele verkeer.

Hoe dit voorkomen had kunnen worden? Doordat er gebruikgemaakt werd van verschillende domeinen voor de verschillende talen was het ook prima mogelijk geweest om deze migratie gefaseerd uit te rollen. Hierdoor had de schade beperkt kunnen blijven.

Maar wat moet je wél doen voor een succesvolle migratie?

Een goede voorbereiding is het toverwoord voor een goede migratie. Zorg dat je met alle belanghebbende partijen om tafel zit op het moment dat je de beslissing maakt om over te stappen naar een nieuwe website of webshop. Bepaal tijdens dit gesprek de strategie voor de migratie en zorg dat de gemaakte afspraken goed vastgelegd en nageleefd worden.

Belangrijke punten om te bespreken zijn:

  • Tijdsbestek voor livegang
  • URL-structuur oude en nieuwe site
  • Hoeveel tijd heeft elke betrokkene nodig?
  • Wie voert welke taken uit?
  • Op welk website attribuut is automatische matching mogelijk? (Denk aan page-title, H1, SKU, EAN, custom-ID)

Wat zijn de resultaten als je het goed doet?

Als je een migratie goed doordacht uitvoert, kan dit ook een positieve impact hebben op de bezoekersaantallen. Onderstaand de resultaten van een van onze klanten waarbij het proces goed doordacht uitgevoerd was en de website pas live ging op het moment dat alle betrokken partijen 100 procent tevreden waren.

Deze website is eind december live gegaan. Er is amper een dip te zien in de resultaten op dat moment en direct erna is er een flinke stijging te zien in het aantal vertoningen én klikken. Daarnaast kwam er niet alleen méér verkeer naar de website, maar ook nog méér relevant verkeer. Hierdoor zagen we ook een mooie stijging in het aantal offerteaanvragen en meldde de klant ons dat het ook in de winkel een stuk drukker was geworden.

Conclusie: bezint eer ge begint

Begin dus met het plannen van de migratie voordat je begint met de bouw van de nieuwe website of webshop. Betrek alle belanghebbende partijen en je kunt mooie resultaten voor je business halen.