Twinkle | Digital Commerce

Bpost in zee met DHL: 'Stimulans crossborder e-commerce'

2018-05-30
1000562
  • 1:05

DHL en bpost starten een samenwerking op het vlak van aanlevering, sortering, uitlevering en retourneren. Met het partnerschap, 'Dé Benelux-bezorgers' gedoopt, zeggen de vervoerders crossborder e-commerce te stimuleren.

Het initiatief moet zowel consumenten als webwinkeliers in Nederland en België extra gemak opleveren. Volgens DHL en bpost kunnen Nederlanders en Belgen nu tot later in de avond in elkaars webwinkels bestellen en wordt het retourproces even eenvoudig als bij binnenlandse online aankopen; e-tailers zouden op hun beurt vereenvoudiging op administratief en operationeel vlak ondervinden.

Potentieel aan Belgische shoppers

'Bpost en DHL zijn twee toonaangevende, innovatieve pakketbezorgers, actief op wereldschaal', zegt Wouter van Benten, ceo van DHL Parcel Benelux. 'Door de samenwerking tussen bpost en DHL komt een enorm potentieel aan Belgische webshoppers beschikbaar voor Nederlandse webwinkels.

Hoewel de Nederlandse en Belgische e-commerce markt nog aardig verschillen, zijn Nederlandse webwinkels flink in trek bij het Belgische online publiek. Nederlanders kopen daarentegen over de grens het liefst in China, gevolgd door Duitsland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.

Het samenwerkingsverband is 'niet exclusief', melden bpost en DHL. Of er tussen de 'Benelux-bezorgers' ook plek is andere spelerse - bijvoorbeeld PostNL, voorheen overnameprooi van bpost - moet nog blijken.