Twinkle | Digital Commerce

Instagram maakt zich op voor e-commerce

2018-09-05
1000562
  • [nieuws]
  • 1:31

Instagram lijkt zich klaar te maken om een betaalfunctie toe te voegen aan zijn applicatie. Nadat het eerder al mogelijk was om via tags naar productpagina's te linken, kunnen gebruikers straks ook in de applicatie zelf een aankoop doen. Een eerste stap hierin is al gezet.

Volgens TechCrunch heeft het social media platform in stilte de optie toegevoegd om een betaalmiddel, zoals een creditcard of bankkaart, te koppelen aan de app. Een woordvoerder van Instagram gaat niet direct in op de kwestie, maar bevestigt wel dat het sinds kort voor een select gezelschap mogelijk is om boekingen bij bijvoorbeeld restaurants te doen.

Hoewel de functie nog in de kinderschoenen staat en Instagram niet direct wil bevestigen dat er in de toekomst online aankopen met de applicatie gedaan kunnen worden, ligt dit wel voor de hand. Als de functie breed wordt uitgerold, dan kunnen consumenten spullen zoals kleding direct aanschaffen op Instagram.

Het toevoegen van betaalkaarten is alleen nog mogelijk in de Verenigde Staten. In Europa is de functie nog niet beschikbaar.

Shopify

Vorige maand kondigde Instagram een intensievere samenwerking aan met commercieel platform Shopify. Door de samenwerking brengt Instagram de shopping-functionaliteit van Shopify onder meer naar Europa. Hierdoor worden geposte afbeeldingen en labels door bedrijven 'shoppable'. 'Door te integreren met Shopify geven we nog meer bedrijven de mogelijkheid om mensen te bereiken op dat moment van inspratie, terwijl het hun potentiele klanten gemakkelijker wordt gemaakt om rechtstreeks van Instagram te winkelen', zei director product marketing Susan Rose daarover.

Pinterest

Ook Pinterest kent een dergelijke 'shop-the-look' functie. De website, waar men afbeeldingen kan 'pinnen' rolde de dienst recent verder uit naar Europa en Japan. 'In tegenstelling tot Facebook, Twitter of Instagram, komen onze gebruikers niet om het verleden te delen. 55 procent van het publiek komt om een aankoop op basis van foto's voor te bereiden.'