Twinkle | Digital Commerce

'Fysieke supermarkt ook in toekomst het populairst'

2018-05-28
1000562
  • [nieuws]
  • 1:25

Slechts 4 procent van de Nederlanders denkt zijn boodschappen in de toekomst uitsluitend online te bestellen. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction onder 1.000 Nederlanders.

Onder millennials is online boodschappen doen nog het populairst, maar ook onder hen behaalt dat kanaal volgens Motivaction geen - overtuigende - meerderheid. De helft van de respondenten uit die leeftijdsgroep geeft aan straks alle of een deel van de benodigdheden via internet aan te schaffen. Gemiddeld genomen ziet 38 procent van de consumenten dat zitten.

Niet hoeven sjouwen

Wel stijgt het aantal Nederlanders dat weleens online winkelt bij supermarkten: in 2015 lag dat aandeel rond de 13 procent, tegenwoordig betreft dat met 23 procent bijna één op de vier consumenten. Meer dan de helft van hen noemt als voornaamste beweegreden daarvoor het niet meer hoeven sjouwen met boodschappen (52 procent); andere pluspunten ten opzichte van een bezoek aan de stenen supermarkt zijn tijdwinst (12 procent), onbeperkte openingstijden (22 procent) en minder verleiding tot het doen van impulsaankopen.

Shopplezier versus zuinigheid

Wie bewust voor fysiek winkelen kiest, vindt het boodschappen doen vaak leuk (55 procent) en houdt de producten graag zelf vast (44 procent), aldus Motivaction. 41 procent van de respondenten geeft aan in de supermarkt gevoeliger te zijn voor 'probeerverpakkingen', terwijl ze bij het online shoppers de hand vaker op de knip houden (52 procent).

Food & E-commerce
Tijdens het Food & E-commerce congres, dat Twinkle op 5 juni organiseert met Distrifood, hoor je meer over de ontwikkelingen op het gebied van voedsel en e-commerce. Op het programma in Utrecht staan onder andere Plus, Picnic, GfK, bol.com, Wijnvoordeel en Stockon.