Twinkle | Digital Commerce

Europees vertrouwen in Google Shopping groeit

2018-06-19
1000562
  • [nieuws]
  • 1:07

Op Google Shopping is het aantal productadvertenties van concurrerende aanbieders verdubbeld ten opzichte van maart dit jaar; ook wordt daar meer op geklikt.

Dat zei eurocommissaris Margrethe Vestager gisteren tegen het Europees Parlement. Drie maanden geleden bedroeg het aantal advertenties op Google Shopping van een andere hand dan die van Google nog 15 procent; inmiddels is dat opgelopen naar ruim een derde. Ook is het aantal kliks op concurrerende productadvertenties gestegen van 2,5 procent in februari naar een huidige 6,1 procent.

'Nog steeds niet veel, maar veel meer', aldus Vestager, die het onderzoek inzake de schending van mededingingsrechten door Google leidt.

Miljardenboete

De Europese Unie is nog in beraad over het al dan niet goedkeuren van Googles inspanningen om het concurrentieveld op Google Shopping gelijk(er) te trekken. Die uitspraak wordt binnenkort verwacht. Of de dreiging van een recordboete van 2,42 miljard euro aan het adres van Google in een vonnis wordt omgezet, moet dan blijken.

Vestager: 'We hebben geen beslissing genomen, noch aan de ene kant om te zeggen dat 'dit prima is', noch aan de andere om te zeggen: 'nee, dat is het niet'.

Zie ook Twinkles dossier: Miljardenboete voor Google Shopping