Shopping applicatie Wish boekte afgelopen jaar meer dan één miljard dollar omzet. De startup verwacht dat bedrag dit jaar te verdubbelen.
Dat zegt ceo Peter Szulczewski in gesprek met technologiewebsite CNET. Op de discount app kunnen consumenten voor stuntprijzen artikelen zoals schoenen en usb sticks kopen. De start up uit San Fransisco die in 2011 werd opgericht, hoopt met zijn koopjes-formule op te kunnen boksen tegen giganten als Walmart.
Waardebewust
'Ik denk dat veel mensen ons onderschatten, zoals investeerders en Silicon Valley. We willen het standaard platform worden waar consumenten naar toe gaan. Met name consumenten die waardebewust zijn.' Wish' omzet steeg afgelopen jaar voor het eerst naar boven de één miljard dollar. 'Het ziet er naar uit dat we dit jaar onze omzet wederom zullen verdubbelen', aldus Szulczewski.
100 miljoen downloads
In 2017 opende Wish een eigen kantoor in Amsterdam. Dat was de eerste locatie in Europa voor het Amerikaanse bedrijf. Een jaar eerder, in 2016, ontving Wish 500 miljoen dollar na een investeringsronde. In totaal is de Wish app meer dan 100 miljoen keer gedownload. In Nederland is de applicatie ook mateloos populair. Naar eigen zeggen krijgt de discounter er dagelijks 250.000 nieuwe gebruikers bij.
Juist met de combinatie van gemak van 't systeem en de aandacht van de lokale bloemist had Topbloemen een sterke propositie in handen. Ontvangers werden aan de deur persoonlijk verrast met een boeket in een stijlvolle tas ( in plaats van cellofaan en een strik). Straks komen die boeketten uit een 'fabriek' en worden ze in een verzenddoos tussen de pakketten van Zalando verstuurd. Weg impact! Weg onderscheidend vermogen. Ik denk dat Top-directie de toegevoegde waarde van 'bloemisten' voor het merk onderschat. De persoonlijke aandacht aan de deur moet nu vertaald worden naar een uniek unboxing moment. Door de nieuwe strategie komt Top immers in een ander concurrentieveld van pure players. Ik zie daarom wel kansen voor de 30/40 beste creatieve bloemisten in NL om een eigen dekkend netwerk neer te zetten met een beperkte maar indrukwekkende collectie boeketten, waar de creativiteit en vakmanschap vanaf spat. Dat is nodig om binnen het online geweld, vooral rond speciale momenten, je platform enigszins te kunnen manifesteren........Maar ook voor WIJ Bloemisten, Euroflorist en Fleurop ontstaan er nieuwe kansen om samen met bloemisten te manifesteren.