Twinkle | Digital Commerce

Friezen trekken consument via match-app de winkelstraat in

2018-07-17
1000562
  • [nieuws]
  • 1:14

Een groep Friese ondernemers hoopt met een nieuwe mobiele applicatie consumenten in Drachten te enthousiasmeren voor de winkelstraat. 'Een initiatief om de uitholling van de lokale economie tegen te gaan.'

Ondernemend Friesland, ofwel OF, sloeg de handen ineen met technisch specialist Connect voor de ontwikkeling van de marketingapplicatie, genaamd OF-Cityplan. De app koppelt consumenten en lokale ondernemers met elkaar, waarbij de consument zelf selecteert van welke winkeliers het aanbod getoond wordt.

Zichtbaarder

Plaatselijk retailers waarop consumenten zich 'abonneren', kunnen via OF-Cityplan koopjes promoten die alleen in de winkel gelden. 'Zo wordt de winkelier met het bezoek een extra verkoopkans geboden', vinden de Friezen. Mede-initiatiefnemer Gert de Lange wijst op een toename van de zichtbaarheid van lokale winkeliers: 'Deze oplossing verbetert hun communicatie en vergroot hun kennis van de lokale klandizie. Bovendien profiteren consumenten van aanbiedingen die aansluiten bij hun voorkeuren.'

'Lokale economie bedreigd'

Een onlangs afgeronde pilot bleek volgens de ontwikkelaars succesvol. Na Friesland hebben ze ook de rest van Nederland op het oog. 'Wij willen consumenten, verenigingen en lokale ondernemers met elkaar in verbinding brengen, want dat is hard nodig', aldus De Lange. 'De lokale economie wordt volledig uitgemoord door grote bedrijven die het zich kunnen veroorloven jaar op jaar verliezen te draaien om marktaandeel te veroveren, ten koste van de lokale economie en daarmee lokale leefbaarheid.'