Twinkle | Digital Commerce

Online boodschappen: liever bezorgen dan afhalen

2018-07-10
1000562
  • [nieuws]
  • 1:24

Nederlandse consumenten die hun boodschappen via internet bestellen, laten die duidelijk liever thuisbezorgen dan afhalen: waar het marktaandeel van afhaalpunten met 9 procent daalde, steeg dat van thuisbezorging met 57 procent.

Dat blijkt uit de resultaten van het Formulerapport E-commerce in FMCG van GfK. Uit een preview op die resultaten, die GfK begin juni tijdens Food & E-commerce presenteerde, bleek al dat momenteel slechts vier procent van de totale Nederlandse FMCG-markt uit online verkopen bestaat; desondanks zit de online foodsector in de lift. ‘22 procent van de ondervraagden geeft aan de afgelopen zes maanden online levensmiddelen te hebben besteld, tegen 18 procent in dezelfde periode vorig jaar', zegt senior GfK-consultant Marcel Temminghoff tegen Foodmagazine.

'Picnic-effect'

Uit het onderzoek, waaraan ruim 55.000 consumenten meededen, blijkt verder het 'Picnic-effect': een overall groei van het aantal shoppers en het aantal herhaalbestellingen, terwijl het gemiddeld bestede bedrag per order iets is teruggelopen. Tijdens de afgelopen twaalf maanden is die waarde met drie procent gedaald naar 74,04 euro per boodschappenbestelling. De onderzoekers verklaren deze daling door de relatief lage minimale besteldrempel van 25 euro die de nummer 93 van de Twinkle100 hanteert.

Heavy buyers

Overigens is, volgens GfK, een klein deel van de Nederlanders verantwoordelijk voor het overgrote deel van de online bestedingen. 'Een groep van 3,4 procent van de huishoudens in Nederland geldt als heavy buyers. Deze groep is goed voor 80,9 procent van de online omzet', aldus de onderzoekers. 'Dat is een groep die sowieso veel geld uitgeeft. Ze zijn goed voor 4,7 procent van de totale supermarktomzet. Daarvan doen ze 56,5 procent online en 43,5 procent nog steeds in de supermarkt.'