Twinkle | Digital Commerce

Scherpere pakketwet voor online travelbranche

2018-07-06
1000562
  • 2:48

Met ingang van deze week geldt een nieuwe Europese wettelijke regeling voor aanbieders en afnemers van pakketreizen. Met name online spelers krijgen daardoor aanzienlijk meer transparantie over rechten en plichten. Raoul van de Laak, juridisch adviseur bij ICTRecht, licht toe.

‘Bij de nieuwe richtlijn gaat het vooral om een verduidelijking van definities. De oude wetgeving komt uit het papieren tijdperk, waarbij reizen bij reisbureaus geboekt werden; die sloot niet aan op online situaties. De voormalige wetten waren eigenlijk van toepassing op pakketreizen, maar er ontstonden via internet zoveel nieuwe manieren om delen van de reis te boeken dat het interpreteren ervan volgens die oude wet heel lastig werd. Is er nu wel of geen sprake van een pakketreis, bijvoorbeeld? De nieuwe richtlijn sluit veel beter aan op huidige situaties.’

Voor alle duidelijkheid: een reisaanbieder valt niet onder de nieuwe richtlijn wanneer geen sprake is van een commercieel oogmerk, een reis uitdrukkelijk zakelijk geboekt is of korter duurt dan 24 uur.

Gekoppeld reisarrangement

‘Eerst was de wetgeving alleen van toepassing op pakketreizen, maar nu is er ook het gekoppelde reisarrangement. Daar is sprake van wanneer een reis uit minimaal twee onderdelen bestaat, zoals  vervoer en overnachting. Een weekendje Berlijn waar je met de bus naartoe gaat, bijvoorbeeld. Dat valt onder een pakketreis wanneer één reisorganisator die aanbiedt, en bij een gekoppeld reisarrangement wanneer die onderdelen door verschillende handelaren worden aangeboden.’

Plichten voor pakketreisaanbieders

Door de introductie van deze nieuwe reisdefinitie, met bijbehorende rechten voor de consument en plichten voor reisaanbieders, zijn consumenten beter beschermd tegen bijvoorbeeld een faillissement. Concreet gelden voor pakketreisaanbieders de volgende verplichtingen:

- informatieplicht (het bij de reis behorende beschermingsniveau);
- indeplaatsstelling (het mogen overdragen van de geboekte reis aan een ander);
- beëindigingsrecht (vóór aanvang van de reis);
- conformiteit (‘Niet goed? Geld terug!);
- bijstand bij calamiteiten;
- aansluiting bij het Garantiefonds (bescherming tegen faillissementen)

Online reisverkopers wiens activiteiten vanaf nu onder de nieuwe variant ‘gekoppeld reisarrangement’ vallen, krijgen te maken met twee van deze zes verplichtingen: de informatieplicht en de aansluiting bij het Garantiefonds.

Click-through

In de laatstgenoemde situatie bestaat vanaf nu het begrip click-though: is een reiziger bij een andere aanbieder beland door middel van jouw gedane suggesties en doet hij of zij binnen 24 uur een boeking, dan is er óók sprake van een gekoppeld reisarrangement. ‘Run je bijvoorbeeld een platform met vakantiehuisjes en toon je suggesties voor vliegtickets van luchtvaartmaatschappijen om bij je vakantiepark te komen, dan ben je vanaf nu verplicht om zelf aan te sluiten bij het Garantiefonds en geldt er ook voor jou een informatieplicht naar de reiziger toe. Maar de handelaar in kwestie blijft uitsluitend verantwoordelijk voor het deel van de betaling die is ontvangen; voor het eigen aandeel in het gekoppelde reisarrangement, dus.’

Oude regels in een nieuw jasje

Voor de aangepaste richtlijnen geldt in feite hetzelfde als voor de onlangs geïntroduceerde AVG: de regels bestonden al, maar geldende begrippen en toepassingen zijn bijgespijkerd. Van de Laak: ‘De reisovereenkomst was al geregeld in de wet, de meeste rechten en plichten stonden daar ook al in, alleen was het vaak lastig om ze toe te passen. Het belangrijkste verschil? Reizigers zijn vanaf nu ook beschermd tegen reisaanbieders die failliet gaan. Vaak zit er veel tijd tussen het boeken en aanbetalen van een vakantie en het daadwerkelijk vertrekken; tussentijds kan veel gebeuren. Als de reis dan niet onder de juiste definities valt, kunnen consumenten fluiten naar hun geld. Dat is vanaf nu verleden tijd: er is veel verduidelijkt.’