Twinkle | Digital Commerce

Aantal Google CSS-partners in Nederland gestegen naar 61

2018-10-01
1000562
  • 1:33

Wie met Google Shopping van doen heeft, kan het bijna niet ontgaan zijn: het aantal Comparison Shopping Services-partners van Google neemt met sprongen toe. Inmiddels opereren 61 partijen in Nederland onder dat label en zoeken contact met zoveel mogelijk online retailers, van elke aard en elk formaat.

Onder de CSS-partners in Nederland bevinden zich onder meer Vergelijk.nl en Beslist.nl, die zich al in een vroeg stadium aansloten. Als vergelijker concurreren zij van huis uit met het Google Shopping in zijn ‘beboete’ vorm; het nieuwe jasje biedt hen echter niet de gehoopte verruiming van het speelveld, constateerden zij al bij aanvang van het programma.

Antwoord op boete

Het is inmiddels een jaar geleden dat Google met zijn Comparison Shopping Services-constructie op de proppen kwam. CSS vormde het antwoord op de megaboete van 2,42 miljard euro die de Europese Unie als straf toekende aan Google: het vervlechten van Shopping met zijn zoekmachineresultaten werd bestempeld als concurrentievervalsing. De introductie van CSS moest Google Shopping van een mededingingsmechanisme voorzien dat de Europese Unie buiten de deur zou houden.

Beloningen

Een jaar na dato hebben zich in ons land 61 partijen aangesloten bij het programma, dat posities van Shopping-advertenties op basis van veilingen rangschikt. Wie gebruikmaakt van een CSS-partner, hoeft het biedingsproces binnen Shopping niet langer zelf in te regelen en krijgt als beloning ‘meer bieding’ voor zijn geld: het gehele biedingsbedrag wordt namelijk meegewogen in de veiling, omdat het marge van 20 procent dat Google als commissie rekent, wegvalt. Daarnaast belooft Google klanten van CSS-partners tijdelijk cashback als extra motivatie, die kan oplopen tot 32.000 euro per maand.

In het aankomende novembernummer besteedt Twinkle uitgebreid aandacht aan Googles CSS-programma: daarbij geven diverse betrokken partijen toelichting op de betekenis daarvan voor online retailers.

Lees ook:
- 'Vergelijkers hekelen Google: 'Zo kan ik mijn USP niet laten zien'' (02-02-'18)