Twinkle | Digital Commerce

‘Apps zijn het nieuwe winkelvastgoed’

2018-09-11
1199674
  • [nieuws]
  • 2:27

Zalando viert zijn tiende verjaardag met internationale partnermerken, waaronder Calvin Klein Jeans, Puma en Mango. Het Duitse miljardenbedrijf bouwt aan een ‘virtuele winkelstraat’.

Dat zegt medeoprichter en -ceo David Schneider tegen de Belgische zakenkrant De Tijd. Zalando koopt merken in en brengt daarnaast huismerken aan de internationale man. Daarnaast sluit de nummer 4 in de laatst verschenen Twinkle100 steeds meer strategische samenwerkingen met merken.

Schneider ziet Zalando als een virtuele winkelstraat. Daarin kunnen kledingmerken een ruimte huren, klanten ontvangen en verkopen. Ze betalen commissie aan Zalando, zoals ze in een stenen winkel huur betalen aan een vastgoedmakelaar.

Schneider, die samen met Robert Gentz en Rubin Ritter aan het roer staat bij Zalando:


Apps zijn eigenlijk het nieuwe winkelvastgoed. En klanten hebben geen twtinig apps van twintig merken op hun telefoon, maar twee. Of één.

Expansie

Zalando, eerder omschreven als de Spotify van de modebranche en als modestad zonder grenzen, ging met de start in Ierland en Tsjechië vrij recent weer op de geografische expansietour; vijf jaar lang was er geen markt bijgekomen op de landenlijst. Schneider’s collega-topman Ritter laat in het AD weten dat een entree in de VS en China niet is uitgesloten, maar de focus ligt de komende jaren op Europa. Zalando slaagde er vorig jaar voor het eerst in om ook buiten de eigen ‘DACH-regio’ (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) winst te boeken.

Naar 10 miljard euro in 2020

Binnen de bestaande markten ziet Zalando nog voldoende ruimte voor groei, aldus de top van het bedrijf. In 2020 moet er voor 10 miljard euro worden verkocht op het platform, ruim dubbel zoveel als vorig jaar. Schneider noemt dat realistisch: ‘Al jaren groeien we in een tempo van 20 tot 25 procent. Dan verdubbel je om de zoveel jaar. We zijn groot, maar controleren maar 1 procent van de Europese modemarkt. Er is dus plaats voor nog 99 procent meer’. Buiten fashion zoekt Zalando groei in de dit jaar aangeboorde beautymarkt. Anderhalve maand geleden werd in hartje Berlijn de eerste fysieke cosmeticawinkel geopend.

Amazon

De vraag is wanneer Amazon zich ook gaat opstellen als ‘vastgoedexploitant’ op de Europese online modemarkt en er een virtuele parallelweg zou ontstaan. ‘Al jaren wordt gezegd dat Amazon een bedreiging is, maar ze hebben ons nog niet aangetast', zegt Schneider in De Tijd. Hij waakt voor onderschatting – ‘Amazon heeft veel kracht en geld’ – maar ziet een aantal fundamentele voordelen voor Zalando: ‘Wij zijn gespecialiseerd in mode, terwijl Amazon ontworpen is als een marktplaats, waar je kleding vindt naast andere producten zoals televisies. Wij kunnen mensen emotioneel beter aanspreken en inspireren. Modemerken hechten veel belang aan de omgeving waarin hun koopwaar wordt uitgestald. Momenteel is de overlap tussen Zalando en Amazon erg klein.'

Partnermerken

Ter gelegenheid van de tiende verjaardag (infographic) ligt er exclusief aanbod van internationale partnermerken in Zalando’s virtuele schappen.



Uit het persbericht:

Ab diesem Montag zelebriert Zalando sein zehnjähriges Bestehen mit einer Multi-Partner-Kollaborationskampagne. Gemeinsam mit mehreren Brands – darunter Calvin Klein Jeans, Puma und Mango sowie M.A.C. Cosmetics, Vans und J.Crew – werden exklusive Produkte europaweit angeboten. Zusätzlich zu diesen Kollaborationen gibt es viele limitierte und exklusive Styles von über 100 weiteren Marken.’