Twinkle | Digital Commerce

‘Blockchain commerce maakt van alle consumenten handelaars’

2018-10-10
19201080
  • 2:54

Blockchain-technologie zal de macht van dominante online platforms doen afnemen. ‘Kopers en verkopers verzuipen in al die databases. Het zijn waterhoofden.’

Tekst: Arjan van Oosterhout

Dat stelt Peter van Grinsven, oprichter van nTitle (‘Where gamers and independent developers are in control’). Zijn bedrijf koppelt onafhankelijke ontwikkelaars direct aan eindafnemers en zaagt zo aan de dominante stoelpoten van distributieplatform Steam, dat volgens Van Grinsven vat heeft op 50 tot 70 procent van de gamemarkt. ‘Het is de centrale partij, te vergelijken met de positie van Amazon, Alibaba en bol.com in de online retailwereld.’

‘Bij Steam tekenen de eerste honderd games op het platform voor meer dan de helft van hun miljardenomzet’, verklaart hij de waterhoofd-vergelijking. ‘Dit terwijl er meer dan twintigduizend games worden aangeboden. Uit cijfers blijkt dat ontwikkelaars jaar op jaar minder verdienen als ze een game hebben gemaakt.’

Waterhoofden

Steam, maar ook bijvoorbeeld Amazon en Alibaba, hebben een enorme macht gekregen. ‘Databases’, zoals Van Grinsven ze noemt, ‘zijn almaar groter en groter geworden. Aanbieders hebben zich te houden aan hún regels. Ze verzuipen erin, hebben te weinig marketingbudget om boven te komen drijven en ze hebben überhaupt geen direct contact met eindklanten. Voor die laatsten is het ondertussen steeds lastiger geworden om producten te ontdekken in die enorme databases. Er valt dus een hoop te verbeteren, in de e-commerce wereld net zo goed als in de gamewereld.’

Vindplaatsloon

Blockchain commerce of kortweg b-commerce, het zelfbenoemde werkterrein van nTitle, heeft volgens Van Grinsven een drievoudige belofte. In goed Nederlands: ‘Het verbetert de discoverability, de tracability en het klantcontact.’ Hij gaat door op het eerste: ‘Platforms zijn centrale plaatsen waar mensen zoeken, vergelijken en kopen. Het vinden vindt daar echter niet plaats; dat gebeurt in andere kanalen, bij gaming gaat het vaak om social media. Hoewel de Amazons en bol.com van deze wereld er wel commissie voor vragen, vinden mensen maar af en toe wat. Dat gaat doorgaans via andere mensen. Blockchain commerce faciliteert directe verkoop door degene die iets vindbaar heeft gemaakt.’

‘Voorbeeld? Iemand biedt mij op straat eieren aan. Waarom moet ik naar een marktplein toegaan om die te kunnen kopen, waarbij de marktmeester ook nog eens tientallen procenten commissie opstrijkt?’ Blockchain commerce maakt van de hele wereld één marktplein, zonder grenzen en marktmeesters, schetst Van Grinsven.

Allemaal handelaars

‘Hoe dan?’, is een logische vervolgvraag. Voor de gamewereld ontwikkelde nTitle een ‘Social Trading DApp’ (Decentralised Application) op basis van blockchain-technologie, plus de game nTitle Fury ter demonstratie. Met de DApp (Van Grinsven: ‘Een kruising tussen WhatsApp en je eigen storefront’) kunnen ontwikkelaars licenties en in-game items verhandelen, zonder tussenkomst van een distributeur.

Bij fysieke producten, zeker als de oorsprong ervan relevant is, zou iets soortgelijks kunnen gebeuren, schetst Van Grinsven: ‘Wat je nodig hebt is een tag, bijvoorbeeld een QR-code op een fles wijn, die in contact staat met de blockchain. De tag geeft na scannen aan welk product het betreft, waar het gemaakt is en door wie en deze voorziet in een zogenoemde owner key. Van wie is die fles? Dat hoeft niet degene te zijn die hem in handen heeft. Een zogenoemde influencer, bijvoorbeeld een sommelier die actief is op YouTube, kan licenties nemen op flessen of dozen wijn en deze vervolgens eenvoudig doorverkopen aan wijndrinkers waarmee ze direct in contact staan. Nog voor de flessen in bezit te hebben, kunnen zij deze licenties weer doorverkopen aan een ander met onze software. Zo worden alle consumenten influencers annex handelaars, iedereen staat direct met elkaar in contact en alles is en blijft traceerbaar. In dat spel leggen leveranciers zoals we ze nu kennen het af. Alles wordt zo liquide.’