Twinkle | Digital Commerce

Wereldwijde online omzet op stoom voor 2,1 biljoen dollar

2018-10-10
1000562
  • [nieuws]
  • 1:14

In 2018 zetten online retailers van over de hele wereld samen 2,1 biljoen dollar, ofwel 1,83 biljoen euro, om aan b2c-internetverkopen: dat betekent een groei van 16,6 procent ten opzichte van vorig jaar, voorspelt de Ecommerce Foundation.

Dat blijkt uit de meest recente editie van het Global Ecommerce Report, waarvoor gegevens over het e-commerce landschap van 43 landen verzameld zijn. Mede dankzij een mondiaal groeiende internetpenetratie (59,9 procent in 2018) nemen de wereldwijde consumentenbestedingen in webwinkels nog ieder jaar toe.

Het gros van de geschatte wereldomzet is afkomstig van koplopers China, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië: opgeteld zetten zij naar verwachting dit jaar 1,33 van de genoemde 2,1 biljoen dollar om.

Europa

Het rapport meldt dat de verwachting voor de Europese online b2c-verzamelomzet dit jaar uit rond de 535 miljard dollar, ofwel 465 miljard euro. Amazon prijkt in Europa en Noord-Amerika bovenaan de lijst favoriete shopbestemmingen; in Azië en Oost-Europa domineert Alibaba. De meest gebruikte betaalmethode in Europa blijkt PayPal, gevolgd door de debet- of creditcard en het contant betalen bij aflevering.

China aan kop

De Ecommerce Foundation wijst naar China als populairste e-commerce markt op mondiale schaal. Ook de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Duitsland blijken geliefd. Duitsland toont zich op wereldniveau zelfs de meest actieve speler in import en export op e-commerce gebied, op de Verenigde Staten en Groot-Brittannië na.