Twinkle | Digital Commerce

M-commerce wereldwijd richting meerderheid transacties

2018-10-01
1000562
  • [nieuws]
  • 1:16

Pure players die hun mobiele applicatie promoten, zien bijna één op de drie transacties via mobiel plaatsvinden. Bij multichannelers gaat het om één op de vijf transacties. Het aandeel smartphonetransacties zit nog altijd stevig in de lift.

Dat concludeert Criteo, dat zoek- en aankoopgegevens van ruim 5.000 retailers in meer dan 80 landen onder de loep legde. Daarbij kwam onder andere aan het licht dat het aantal online transacties via mobiel in ons land 49 procent is. Van de 24 landen met het hoogste mobiele-transactiepercentage eindigt Nederland in het onderzoek op de achtste plek; Zweden gaat aan kop met 60 procent.

Conversie

Inmiddels heeft het aandeel betalingen via de smartphone in Azië met gemiddeld 51 procent de overhand. In Europa meet Criteo een gemiddelde van 44 procent. In de Verenigde Staten ligt het conversiepercentage van mobiele applicaties met 20 procent ruim drie keer hoger dan de 6 procent van mobiele websites, terwijl via desktop 11 procent van de bezoekers overgaat tot een aankoop.

Vruchtbare zoektocht

Niet alleen plaatsen meer consumenten een order via hun smartphone, ook blijkt het mobiele zoekproces een nog belangrijker onderdeel van de klantreis te zijn dan vaak gedacht wordt, bleek onlangs uit wetenschappelijk onderzoek. Bij klanten die hun productzoektocht op mobiel startten, bleek de kans dat zij tot aankoop overgingen, wel 70 procent hoger te liggen dan wanneer de customer journey via desktop aanving.