Twinkle | Digital Commerce

Thuis bij Google Home

2018-11-14
1000562
  • [reportage]
  • 3:14

Wat kan ik maken met kip en aubergine? Wat is mijn persoonlijke woonprofiel? Wat is een leuk cadeautje voor mijn kleine nichtje? Zomaar een greep uit de vragen die Nederlandse consumenten sinds 24 oktober in hun moerstaal kunnen stellen aan Googles slimme speaker. Twinkle nam de proef op de som in Googles Smart Home in Amsterdam.

‘Wie heeft er thuis eentje staan?’ vraagt Pim van der Feltz, country director van Google Nederland, aan het aanwezige gezelschap. ‘Ik begrijp het niet´, antwoordt Google Assistent, ietwat uit het veld geslagen. ‘Maar ik leer snel’, belooft ze vervolgens ambitieus. Bezoekers schieten in de lach, Van der Feltz grijnst: ‘Er zijn nog wat aanpassingen te maken, maar de ontwikkeling gaat snel.’


In Nederland gaat de ontwikkeling van toepassingen voor Google Home zelfs zo snel, dat de slimme speaker in ons land van start gaat met een ongekend hoog aantal Actions. Het Nederlandse retaillandschap nam deze zomer in groten getale de uitdaging aan: tientallen e- en retailers ontwierpen een eigen Action om hun klant letterlijk aan te spreken.

E-commerce ready

Voorlopig blijft het nog bij het opvragen van informatie en het geven van commando's voor de besturing van slimme apparatuur in huis. Zo stelt Google Assistent in het Goole Smart Home-appartement bijvoorbeeld gedienstig alle 45 lampen af in de kleur groen. Het bedrijven van e-commerce is tot dusver niet mogelijk: het uitvoeren van transacties via voice staat Google in ons land nog niet toe. Aan alle kanten worden echter voorbereidingen getroffen om e-commerce ready te zijn. Zodra Google Transactions ook in Nederland beschikbaar komt, is het zover. Wanneer dat gebeurt, is nog onbekend, zegt een woordvoerder van de zoekgigant.

De Rabobank laat zijn klanten alvast saldo’s opvragen via de slimme speaker, Albert Heijn en Jumbo plaatsen via stemcommando’s ingrediënten op de boodschappenlijstjes en bol.com ontwikkelde in aanloop naar de feestdagen alvast een cadeauvinder, die welwillende gevers een steuntje in de rug biedt. ‘Het helpt ons om het dagelijks leven van onze klanten nog makkelijker te maken’, legt Vera Rensink, business developer bij bol.com, uit. ‘Inzicht verkrijgen in hoe je een stemgestuurd gesprek moet opbouwen en in hoe mensen reageren op steminteractie met bol.com, was echt nuttig voor ons.’

Persona

Waar bol.com zich nog oriënteert op het ontwerpen van een persona met naam en karakteristieken, dat de Twinkle100-aanvoerder op Googles spraakassistent kan vertegenwoordigen, doopte PostNL zijn Action alvast ‘Daan’. ‘Daan is onze digitale service assistent op de Google assistent én op onze website’, licht product owner chatbots Timo Snoek toe. ‘Daan staat klaar om je te helpen, zo kan hij je via de Google Assistent vertellen wanneer je pakket komt of waar je de dichtstbijzijnde brievenbus of PostNL-locatie vindt.’ Wordt het dan niet verwarrend als consumenten straks voor elk bedrijf een uniek personage met bijpassende naam voor de geest moeten halen? ‘We refereren op meerdere kanalen aan Daan, maar het kan best zijn dat we voor diverse functionaliteiten in de toekomst ook met andere namen komen’, zegt Snoek. Het oproepen van PostNL via Google Home hangt dus niet per se vast aan een eigennaam; het gaat vooral om een persoonlijke beleving.

Long form content

Dat aspect vormt eveneens de kern van de Action die Auping ontwierp. In het verlengde van de merkcampagne ‘Auping. Met liefde.’ bedacht de retailer op slaapgebied een interactief verhaaltje voor het slapengaan. ‘Onze campagne gaat over verbinding, intimiteit, aandacht voor elkaar; alles waar een bed óók voor bedoeld is’, vertelt Ine Stultjens, manager marketing communication. ‘Daarin past het faciliteren van een liefdevol bedtijdmoment tussen ouder en kind met zo’n verhaal, en de toepassing van long form content. Want een slaapkamer is natuurlijk óók een magische plek voor storytelling.’

De aanpak van Auping symboliseert de veranderende rol die spraakbesturing de retailer toebedeelt: die van alomtegenwoordig meubelstuk, mits goed gepersonaliseerd. ‘Voorheen was er misschien eens in de tien of zelfs twintig jaar een klantcontactmoment, zodra een klant een nieuw bed kwam kopen. Met het bedtijdverhaaltje maken we onderdeel uit van het leven van onze klanten.’

Lees ook: 'Oké Google, doe mij een nieuwe smartphone!' (Twinkle 6-2018)