Twinkle | Digital Commerce

Op bergavontuur met Bookatrekking

2019-02-13
1000562
  • [interview]
  • 1:26

Rechtstreeks bij een lokale trekkingsmaatschappij je reis boeken, terwijl je op een Europese website in je eigen valuta afrekent. Bookatrekking.com fikst het.

De markt van trektochten is enorm. En de consument boekt steeds vaker rechtstreeks en lokaal, in plaats van via één van de traditionele reisbureaus. Rintsje Bosch, directeur van Bookatrekking.com, kreeg het idee voor zijn platform in Azië: ‘Tijdens het boeken van een tocht in Indonesië merkten we dat de prijzen erg fluctueren op basis van vraag, aanbod en groepsgrootte. Daarnaast is er een wirwar aan kleine organisaties waarvan sommige goed georganiseerd zijn en andere totaal niet.’ Hij werd medeoprichter van Bookatrekking.com, een marketplace waar vraag en aanbod samen worden gebracht. ‘Op onze website beschrijven we het aanbod van verschillende partijen op een uniforme manier, zodat in één oogopslag duidelijk is wat er aangeboden wordt en voor welke prijs.’ De reiziger kan er trekkings vergelijken én boeken. Daarnaast worden de wandel- en klimtochten in vier talen aangeboden. ‘Zo kan bijvoorbeeld een Tanzaniaanse aanbieder van Kilimanjaro-expedities een breed publiek aanspreken’, zegt Bosch. Zijn start-up verschilt naar zijn zeggen van andere reisorganisaties omdat klanten een deel van hun reis direct bij de lokale operator kunnen boeken. ‘Bovendien bieden we geen vluchten, hotels of andere activiteiten aan.’

De directeur genereert bekendheid voor zijn bedrijf met behulp van SEA, affiliate marketing en social media. Het is nog wel een uitdaging om het juiste publiek naar de site te lokken: ‘Het gaat om mensen die daadwerkelijk de tocht willen maken en die niet alleen nieuwsgierig zijn naar de hoogte van de Kilimanjaro bijvoorbeeld.’ Het verdienmodel van de organisatie bestaat uit een commissie per boeking. ‘Met onze partners is afgesproken dat zij nergens de reis voor een lagere prijs bieden dan bij ons.’