Twinkle | Digital Commerce

Bij Loop gooi je de verpakking niet weg

2019-01-28
1000562
  • 1:25

Een probleem bij het online bestellen is de grote berg afval, zoals plastic en karton, die overblijft nadat het artikel is uitgepakt. Circulair platform Loop wil dit tegengaan met duurzame herbruikbare verpakkingen. In de lente van 2019 lanceert het platform, waarbij onder andere Carrefour al bij is aangesloten.

Loop is opgericht in samenwerking met recyclingbedrijf TerraCycle. Bij het platform hebben zich inmiddels verschillende merken, zoals Unilever, Coca-Cola en Nestlé aangesloten die duurzame en hervulbare verpakkingen gaan ontwikkelen.

Bij Loop worden de producten in een speciale bezorgtas gebracht. Consumenten die producten bij aangesloten retailers kopen, betalen daarvoor eenmalig statiegeld. Ze kunnen ervoor kiezen deze periodiek te laten hervullen. Gebruikte verpakkingen kunnen weer in de bezorgtas worden geplaatst en op een gewenst tijdstip worden opgehaald. Vervolgens worden ze schoongemaakt en opnieuw gebruikt bij een volgende bestelling.

'In plaats van dat je elke maand een doos krijgt, vullen we automatisch de producten die je terugstuurt aan. Zodat je favoriete producten beschikbaar zijn wanneer jij ze nodig hebt, in het eerst abonnementsmodel dat zichzelf beheert.' In totaal moeten de verpakkingen zo´n honderd keer opnieuw gevuld kunnen worden.

Carrefour

Het circulaire platform lanceert in eerste instantie in de Verenigde Staten en Frankrijk. Volgens Gondola test Carrefour deze zomer met het platform. In mei 2019 is de dienst in Frankrijk beschikbaar op maboutiqueloop.fr. In eerste instantie kunnen alleen inwoners van Parijs van de dienst gebruikmaken. 'Carrefour is de eerste distributeur die in het potentieel van het Loop-platform gelooft', vertelt Tom Szaky, oprichter van TerraCycle. 'Dankzij het leiderschap van Carrefour en het feit dat het onze eerste distributiepartner is, kunnen klanten binnenkort hun lievelingsproducten kopen in een duurzame en kwaliteitsvolle verpakking.'