Twinkle | Digital Commerce

GS1 maakt centrale datapool beschikbaar voor modebranche

2019-01-07
1024512
  • 1:04

GS1 voegt na een testperiode de fashionbranche definitief toe aan zijn zogenoemde Data Source. De uitgever van barcodes, die op non-profitbasis werkt, testte de nieuwe datapool samen met Icecat, Inretail en Modint.

Pilotpartners waren onder meer Bestseller, Euretco, Suitable, Van Tilburg Mode en Wehkamp. Binnenkort kan iedere speler uit de fashionbranche aanhaken. De overkoepelende 'GS1 Data Source' bevat al artikelgegevens van de levensmiddelen-en-drogisterij-, doe-het-zelf- en gezondheidszorgsector en is gekoppeld aan de Belgische variant GS1 Belgilux.

Centraal punt

'In de modesector is snelheid een must. Snelle wisseling van collecties vraagt om real time inzicht in voorraad', aldus GS1, die daarvoor ook RFID-technologie inzet. 'Met de Fashion Base kunnen verkopers de informatie één keer vastleggen en die gebruiken voor alle logistieke, administratieve en e-commerce en omnichannel processen.'

De datapool moet volgens de makers 'hét centrale punt' worden voor het vastleggen en delen van artikeldata tussen leveranciers, retailers en derde partijen uit de modesector. De GS1 Fashion Base is geïntegreerd met de meest voorkomende webdesign en e-commerce platformen.

Ondertussen stijgt het aantal door GS1 uitgegeven barcodes snel: in 2017 was dat aantal verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor, in 2018 opnieuw.