Twinkle | Digital Commerce

Accent Takeaway.com verschuift naar Duitsland

2019-01-18
1000562
  • [nieuws]
  • 2:10

In orderaantal stuift de Duitse tak van maaltijdbezorger Takeaway.com het Nederlandse deel al bijna voorbij. En ook in omzet komt Lieferando.de steeds dichterbij.

De omzet bij Lieferando.de kwam vorig jaar uit op 86 miljoen euro. Bijna de helft meer (49 procent) dan een jaar eerder. De Nederlandse tak was goed voor een groei van 32 procent en bracht 98,3 miljoen euro op.

Daarmee is Nederland nog altijd de grootste markt voor de maaltijdbezorger. Duitsland blijft echter niet ver achter. En ook procentueel gezien loopt de omzet van de Lieferando.de nog steeds hard in op Thuisbezorgd.nl. In 2016 (32 om 53 procent) en 2017 (35 om 57 procent) was dit ook al zo. Zie onderstaande cijfers.


Het lijkt dus een kwestie van tijd voordat Takeaway.com’s grootste markt niet meer Nederland maar Duitsland is. Het is zeker de belangrijkste markt, merkte ceo Jitse Groen begin deze maand al op in gesprek met de NOS. ‘Het doet een beetje pijn om te zeggen, maar Duitsland wordt belangrijker voor ons dan Nederland’. Inmiddels zijn de meeste werknemers bij de onderneming Duits en is de Duitse website de grootste. ‘Maar ons hoofdkantoor blijft gewoon in Nederland.’

Eerder deze maand liet het bedrijf middels een update al weten dat het aantal orders in Duitsland net niet het Nederlandse aantal evenaart, Thuisbezorgd.nl verwerkte in 2018 zo´n 64.000 meer bestellingen dan Lieferando.de. In totaal liep het aantal bestellingen bij Takeaway.com op tot 93,9 miljoen.

Marketinguitgaven

Dat Duitsland de belangrijkste markt voor de maaltijdbezorgdienst is, blijkt wel uit de marketinguitgaven. Procentueel gezien nam dit in Nederland iets verder toe (6 procent) dan in Duitsland (4 procent), Maar het gespendeerde bedrag is bij onze oosterburen vele malen groter (73,8 miljoen euro) dan in Nederland (13,8 miljoen). En dan is daar nog de acquisitie van de Duitse activiteiten van grote concurrent Delivery Hero vorige maand. Een overname waarvoor Takeaway.com maar liefst 930 miljoen euro voor over heeft. Door een versnelde plaatsing van aandelen en obligaties heeft het bedrijf van ceo Jitse Groen inmiddels 680 miljoen euro opgehaald, blijkt vandaag uit een update.

Dienstverlener

Maar ook in Nederland zit de onderneming niet stil. Vooral als dienstverlener voor retailers maakt Thuisbezorgd.nl de laatste tijd grote sprongen. Recent aangekondigde samenwerkingen met Albert Heijn en Ikea zijn daar een goed voorbeeld van. Bij die laatste leveren bezorgers van Thuisbezorgd.nl gerechten uit het menu van de Zweedse meubelverkoper – waaronder de bekende Zweedse balletjes – bij Groningse consumenten. Voor Albert Heijn brengt Thuisbezorgd.nl verse producten uit enkele AH to go-filialen in Amsterdam. Daarnaast is de bezorgdienst, samen met concurrent Deliveroo, onderdeel van een nieuwe dienst van de Zaanse Grootgrutter. Voor ‘Allerhande Kookt’ bezorgt de dienst sinds enkele weken in grote delen van Amsterdam vers bereide maaltijden uit Albert Heijn’s receptengids.