Twinkle | Digital Commerce

Bezorgopties zijn goed voor omzet en milieu

2019-03-14
44802520
  • 4:07

Webwinkeliers kunnen hun omzet vergroten door consumenten bezorgopties aan te bieden. Als bijkomend voordeel wordt het milieu ontlast doordat de pakketjes, bij bepaalde bezorgopties, efficiënter en dus met minder CO2-uitstoot worden vervoerd. En dat is minstens zo belangrijk, vindt Martijn Holstvoogd, de product owner bezorgopties van PostNL.

Foto: Zuiver Beeld

Online winkelen zal de komende jaren alleen maar toenemen. In een door GfK uitgevoerd Consumentenonderzoek blijkt dat Nederlanders de komende vijf jaar verwachten substantieel meer online te gaan besteden.

Nederlanders doen nu nog 25 procent van al hun totale uitgaven in webshops, de verwachting is dat dit over vijf jaar is opgelopen tot 37 procent. Goed nieuws voor de e-commercemarkt, maar tegelijkertijd krijgt de sector door de groei van online shopping ook te maken met een aantal uitdagingen. Een daarvan is dat het afleveren van al die pakketten een belasting is voor het milieu. Steeds meer e-commercepartijen nemen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid, ook PostNL, dat zich al lange tijd inzet voor een schoner milieu en een betere leefomgeving.

Emissievrij in 2025

PostNL heeft uitgerekend dat als er niets wordt gedaan, de CO2-uitstoot van het bedrijf door de stijging in online aankopen tot en met 2030 met 49 procent zal stijgen ten opzichte van 2017. Zo ver wil de logistieke dienstverlener het niet laten komen. Het ambitieuze plan is om in 2025 in 25 steden zero emissie te beleveren. Vijf jaar daarna moet zelfs 100 procent van de post- en pakketvolumes van PostNL de laatste kilometer emissievrij bezorgd worden in de Benelux. De duurzaamheidsstrategie van PostNL bestaat ten eerste uit het transparant maken en monitoren van de CO2-uitstoot. Vervolgens wordt er gewerkt aan het verduurzamen van de vervoersbewegingen en de gebouwen. Tot slot zoekt PostNL de samenwerking met klanten en partners.

Rekentool rekent CO2-uitstoot uit

Concreet betekent dit onder meer dat PostNL heeft meegeholpen aan de Bewust Bezorgd rekentool, die onlangs op de Webwinkel Vakdagen werd gepresenteerd. De tool berekent op basis van verschillende variabelen, zoals volume, de afstand en het aantal pakketten per adres, wat de CO2-uitstoot per pakket is. Hierdoor kunnen webwinkels gemakkelijk inzien aan welke knoppen ze moeten draaien om de uitstoot verder omlaag te brengen. Bekijk deze infographic (pdf) om te zien hoe de tool werkt. Daarnaast zet PostNL steeds vaker groene voertuigen in, van e-bikes en elektrische scooters tot biogasbussen en elektrische vrachtwagens. Verder zijn er 19.665 zonnepanelen geïnstalleerd op de sorteercentra, wat goed is voor 40 procent van de energie die wordt gebruikt om te sorteren. Daarbij gelooft PostNL dat verduurzamen een gezamenlijk doel is. Daarom zoekt het graag de samenwerking op met medewerkers, klanten, partners en leveranciers. Niet voor niets heeft het bedrijf zich aangesloten bij het sectorbrede initiatief Bewust Bezorgd.

Minder CO2-uitstoot door bezorgopties

Webwinkeliers die een positieve bijdrage willen leveren aan minder CO2-uitstoot kunnen dat doen door consumenten bezorgopties aan te bieden. ‘Hoe meer controle je geeft aan de consument, des te zekerder je weet dat die thuis is’, legt Martijn Holstvoogd, product owner bezorgopties van PostNL, uit. ‘Als wij slechts één keer hoeven af te leveren, dan hoeven we niet terug te komen en kunnen we ons netwerk veel efficiënter gebruiken. We kunnen dan de volgende dag de bestelbus weer optimaal inladen met nieuwe pakketten en zorgen dat de stops zo dicht mogelijk op elkaar zitten. Daar zit voor ons de grote winst. Het komt erop neer dat iedereen profijt heeft van de juiste bezorgopties: de consument, de webwinkel, want die heeft een tevreden klant, wij hebben er profijt van én het milieu.’ Wat dat betreft zijn bezorgopties essentieel. Uit een onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam (City Logistics) blijkt dat tot 60 procent van de consumenten niet thuis is bij de eerste levering. Het advies is dan ook om mensen keuze te geven in de bezorgmomenten.

Minder conversiekillers

Bijkomend voordeel, en dat is niet geheel onbelangrijk, is dat door het aanbieden van bezorgopties webwinkeliers hogere omzetten kunnen halen. Uit een onderzoek van PostNL blijkt dat avondbezorging leidt tot 6% minder annuleringen in de check-out, bij ophalen bij een PostNL-locatie is dat 4%, en als webshops op dezelfde dag bezorgen, leidt dat tot 3% minder annuleringen in de check-out. Ook komt uit het onderzoek naar voren dat meer keuzevrijheid kan leiden tot meer aankopen. Maar liefst 26% van de consumenten zegt op zaterdag wél een bestelling te doen als het pakketje op zondag wordt bezorgd. Ook geeft 24% van de ondervraagden aan in het weekend te bestellen als de bezorger maandag voor de deur staat. ‘Uit A/B-tests blijkt gewoon dat je minder conversiekillers hebt als je meer bezorgopties aanbiedt’, concludeert Holstvoogd.

Advies van consultant

Webshops die niet goed weten welke bezorgopties passen bij hun winkel, kunnen advies inwinnen van een consultant van PostNL. Op basis van onder meer de resultaten van de webshop en vergelijkingen met branchegenoten, kunnen de juiste bezorgopties worden aangeboden aan de consument. Verder adviseert de consultant ook bij het implementatieproces, wat door webwinkeliers nog weleens als een hobbel wordt gezien, weet Holstvoogd. ‘We laten zien dat het in de praktijk meevalt en dat het echt de moeite waard is, want het levert gewoon meer omzet op. Je laat eigenlijk omzet liggen als je geen bezorgopties aanbiedt.’

Naast het optimaliseren van de bezorgopties, valt er ook winst te behalen met het hanteren van een goed retourbeleid. Hoe je dat kunt doen, lees je in dit artikel.

Op de website van PostNL is meer informatie te vinden over bezorgopties. Daar staat ook welke verschillende bezorgopties worden aangeboden.