Twinkle | Digital Commerce

PostNL kan zich niet vinden in klachtencijfers Consumentenbond

2019-03-26
1000562
  • 1:37

PostNL vindt het onterecht dat het bedrijf steeds bovenaan staat in het klachtenkompas van de Consumentenbond.

Volgens de post- en pakketvervoerder wordt bij het klachtenkompas gebruikgemaakt van absolute metingen. ‘In 2018 bezorgde PostNL 251 miljoen pakketten en dan voer je al snel onterecht de lijst aan. Als je het aantal klachten afzet tegen wat PostNL dagelijks bezorgt, ontvangen we slechts op 0,06 procent van de duizend pakketten een klacht’.

Het bedrijf reageert hiermee op berichtgeving van de Consumentenbond. Die stelde vanochtend dat het een gesprek wil aangaan met PostNL over de aanhoudende klachtenregen die het op het klachtenkompas van consumenten ontvangt over de pakketbezorging. In 2018 waren dit er ruim 4600. Consumenten klagen het meest over pakketten die kwijtraken of niet bezorgd worden. Ook bezorgers die ten onrechte aangeven dat de ontvanger niet thuis is kan op veel kritiek rekenen.

Volgens PostNL blijkt uit eigen metingen dat de tevredenheid onder ontvangers gemiddeld met een 8,5 wordt gewaardeerd. Het bedrijf benadrukt het belang van tevredenheid onder ontvangers en opdrachtgevers over de dienstverlening. ‘Iedere klacht is er wat ons betreft een teveel.’

‘Te gemakkelijk’

Volgens de Consumentenbond wimpelt PostNL veel klagers af. Bijvoorbeeld door te zeggen dat alleen de verzender een klacht kan indienen. Maar volgens Olof King, directeur belangenbehartiging Consumentenbond maakt PostNL zich er hiermee te vaak gemakkelijk vanaf. ‘Het bedrijf is wettelijk verplicht om ook voor ontvangers een goede klachtenregeling te hebben. Die kun je niet zomaar afpoeieren door naar de verzender door te verwijzen.’ PostNL geeft aan bezig te zijn met het verbeteren van de informatievoorziening en klanten beter inzicht en meer controle over hun pakket te willen bieden.

Kassa

Vorig jaar kwam de klachtenregen over de pakketbezorging van PostNL ook al in het nieuws. Toen was het Kassa dat een enquête deed onder consumenten. 35 procent van de respondenten bleek toen ‘niet tevreden’ over de service te zijn. Ook toen kon PostNL zich niet vinden in de cijfers. Die kwamen ‘niet overeen met de eigen klachtenregistratie’, zo liet het bedrijf weten aan Twinkle.