Twinkle | Digital Commerce

Blokker zet winkelvoorraad in voor click & collect

2019-05-20
1000562
  • 2:14

Blokker is van plan om 'op korte termijn' meer met click & collect te doen. De retailer gaat winkelvoorraad online aanbieden. Bestellingen kunnen dan in de winkel worden afgehaald.

Dat vertelde Richard Padt, manager klantenservice bij Blokker, vorige week op het CustomerFirst Congres in Kameryck. Daarvoor wil de retailer online duidelijk aangeven welke voorraad in welke winkel beschikbaar is, zo legde Padt uit: 'Zodat je als klant na kunt gaan op welke momenten en op welke locatie je het kunt afhalen.'

Op welke termijn de retailer dit wil invoeren, blijft nog even in het midden, maar volgens Padt zit het er snel aan te komen. 'Daar gaan we binnenkort veel meer mee doen. Want we willen online en offline meer samentrekken', zei hij tegen de ruim 250 professionals, die op het evenement van Twinkle’s zustertitel afkwamen. Een navraag bij Blokker leert dat de retailer binnenkort een proef gaat starten met het inzetten van winkelvoorraad, bij ongeveer tien winkels. 'Vanuit de pilot zullen wij de verbetering doorvoeren en vervolgens verder uitrollen', stelt Padt in een reactie.

De retailer ziet zijn grote winkelnetwerk als voordeel om ook online de klant beter van dienst te zijn. 'Wij willen klanten vooral keuzes gaan bieden in de wijze waarop zij artikelen kunnen kopen bij Blokker en vooral ook bezorgen', vervolgt Padt. 'Wij zullen online laten zien in welke Blokker-winkel er voorraad is en de klant kan dan direct kopen en binnen twee uur afhalen in de Blokker-winkel.' Indien er geen voorraad is, kunnen consumenten dan alsnog kiezen om het product online te bestellen en thuis te laten bezorgen of in de winkel op te halen, stelt het bedrijf.

On- en offline

Een bestelling afhalen in een Blokker-winkel was eerst ook al mogelijk. Maar dit waren online bestellingen die vanuit de voorraad van Blokker’s webshop werden geleverd. Hiermee zorgt Blokker ervoor dat ook de voorraad uit de desbetreffende winkel beschikbaar wordt gemaakt voor online verkoop. Iets dat ook in de kosten scheelt, aldus Padt. De stap is onderdeel van Blokker’s strategiewijziging. De retailer liet enkele maanden geleden middels een persbericht weten op een Bricks & Clicks-strategie over te stappen. Waar eerst het online assortiment en die van de winkels nog los opereerden, werd destijds bekendgemaakt dat dit werd samengetrokken. De retailer kondigde ook aan met meer bezorg- en ophaalmogelijkheden te komen en om meer bestelzuilen te gaan plaatsen. Maar de retailer liet toen nog niet veel los over de daadwerkelijke invulling. Tot nu.

In zijn presentatie deelde Padt ook mee dat ongeveer 85 procent van het klantcontact bij de retailer wordt gehouden met consumenten die online shoppen of daar iets hebben gekocht. Want, stelt Padt: 'Als je iets hebt gekocht in de winkel, dan ga je wel terug naar die winkel als je een vraag hebt.'