Twinkle | Digital Commerce

EU-webwinkels maken omzet van 1,6 miljard euro in Nederland

2019-05-03
1000562
  • [nieuws]
  • 0:49

Nederlandse consumenten kochten in 2018 voor ongeveer 1,6 miljard euro bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is 17 procent meer dan in 2017.

Het groeitempo van de aankopen die Nederlandse consumenten in Europese Unie-webwinkels doen, is wat minder hoog dan in voorgaande jaren. Dit meldt het CBS op basis van een lopend onderzoek dat nog in ontwikkeling is. CBS geeft aan dat de resultaten daarom voorlopig zijn.

In het vierde kwartaal van vorig jaar kochten Nederlanders voor 453 miljoen euro in Europese webwinkels - 22 procent meer dan in dezelfde periode van het jaar daarvoor.

Relatief klein omzetaandeel

De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen. In 2018 ging het om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet, zo meldt het CBS. Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor kwamen de online productbestedingen van Nederlandse consumenten vorig jaar uit op 13,1 miljard euro, zo becijferde GfK.