Twinkle | Digital Commerce

Picnic en Bloomon in top 8 van Nederlandse ‘burners’

2019-06-24
1000562
  • [nieuws]
  • 1:21

In de top-8 van bedrijven die het snelst geleend geld er doorheen jagen, staan websuper Picnic en online aanbieder van bloemenabonnementen Bloomon. De Volkskrant deed onderzoek naar Nederlandse burners, jonge bedrijven die geld van durfinvesteerders gebruiken totdat ze op eigen benen kunnen staan, of failliet gaan.

De krant berekende de ratio als volgt: ‘Het meest recente verlies gedeeld op het kapitaal dat is geleend. Bij een ratio van 1 is al het geleende geld verbrand, bij een ratio van 0 is niets uitgegeven.’

Picnic staat op de derde plaats met een ratio van bijna -0,5. Het gaf dus bijna de helft van het investeringsgeld uit. Bloomon staat op de zesde plaats en laat een ratio zien van meer dan -0,2.

Picnic-topman  Michiel Muller zegt tegen de krant dat het veroveren van de Nederlandse en Duitse markt een begrotelijke zaak is. ‘We hebben veel moeten investeren in bezorgauto’s, hubs, personeel’.

Winst voor Picnic geen doel op korte termijn

Winst maken is voor start-up Picnic op korte termijn geen doel. Muller: ‘Je kunt ook zeggen: ik stop met groeien en ga me richten op winst. Maar dat willen we niet.’ Picnic heeft eerder aangegeven in 2020 winst te willen maken, maar is daar nu op teruggekomen, mede vanwege de Duitse plannen. ‘Hoever hangt af van hoeveel gas we daar gaan geven. Maar ik vermoed dat we het pedaal eerder dieper zullen intrappen dan dat we afremmen’, zegt Muller in de Volkskrant.

Picnic haalde in 2016-2017 100 miljoen euro aan investeringsgeld binnen en is daarmee volgens de Volkskrant de Nederlandse start-up die het meeste geld heeft binnengeharkt.