Twinkle | Digital Commerce

Drie redenen waarom microservices voor retailers onmisbaar zijn

2019-06-12
1000562
  • [branded content]
  • 3:01

E-commerceplatforms zijn veelal onnodig ingewikkeld. Gebruikers moeten soms net als een hersenchirurg precies weten waar ze moeten snijden, anders gaat het mis. Maar er is een oplossing: microservices, de must-have voor elke retailer.

Microservices zijn kleine, standalone applicaties – een soort legoblokjes – die individueel kunnen worden ontworpen en ingezet: van winkelwagens tot betaalsystemen en geavanceerde zoekfuncties. Deze legoblokjes werken los van elkaar, wat betekent dat elke microservice individueel vervangen kan worden zonder dat het impact heeft op de rest van de applicatie. Microservices openen veel deuren en zijn onmisbaar in het arsenaal van retailers. Waarom? Drie redenen.

1. Kansen voor innovatie

Het is de missie van commercetools om e-commerceplatformen te maken die net zo goed werken als het systeem van Amazon, en deze oplossingen toegankelijk en betaalbaar te houden voor normale retailers. Daar horen ook mogelijkheden tot innovatie bij. Dankzij microservices zetten bedrijven  de site of webshop helemaal op zoals ze zelf willen, en kunnen ze experimenteren met internet of things (IoT), voice-commerce, virtual reality (VR) en andere innovaties. Zo werkt commercetools samen met een groot automerk aan een webshop plug-in in de auto waarop auto-eigenaren direct aanvullende opties kunnen bestellen. En kan Eurail.com, één van de grootste online reisorganisaties in Nederland, met commercetools zijn honderden prijzen en aanbiedingen op een slimme manier aan klanten presenteren.

2. Onafhankelijk van elkaar werken

Oudere platformen hebben vaak het probleem dat de onderdelen (en daardoor de code) allemaal aan elkaar vastzitten. Als iemand dus ergens aan werkt, moet degene die iets wil veranderen aan bijvoorbeeld het winkelmandje wachten totdat de andere wijzigingen doorgevoerd zijn. Dit klinkt misschien abstract, maar vergelijk de situatie voor het gemak met een iPhone. En stel je voor dat je om de nieuwste versie van de Facebook-app te installeren het hele systeem moet updaten. Dit zit innovatie in de weg. Het duurt namelijk lang voordat nieuwe ontwikkelingen zijn geïmplementeerd.

Bovendien is samenwerken lastig. Microservices zorgen dat iedereen onafhankelijk van elkaar bezig kan zijn in de e-commerceomgeving. Dit resulteert in meer flexibiliteit en een snellere time-to-market. Het is namelijk mogelijk om in een hoog tempo nieuwe producten te lanceren en de website waar nodig te optimaliseren. Bovendien is het door de front- en backend te scheiden in de toekomst mogelijk om een deel van de oplossing, bijvoorbeeld alleen de backend, te upgraden in plaats van de hele omgeving. Dit is handig omdat de voor- en achterkant op technologisch gebied niet hetzelfde evolueren, en het ene onderdeel dus misschien sneller een update nodig heeft dan de ander.

3. Gemakkelijk te beheren

Je hoeft geen technologisch wonder te zijn om met het e-commerceplatform van commercetools en de bijbehorende microservices te werken. Microservices maken het platform heel eenvoudig te beheren, door de gebruiksvriendelijke interface. Dit zorgt dat niet alleen de IT-afdeling de ins en outs van de website kent, dat geldt ook voor de communicatie- en marketingafdeling en de productowners. Dit creëert een breed draagvlak binnen de organisatie en verschuift de workload van de IT-beheerders naar de eindgebruikers. Iedereen kan namelijk zijn eigen onderdeel beheren en aanpassen. Het enige wat de IT’ers hoeven te doen – na de ontwikkeling en implementatie – is een oogje in het zeil houden.

Microservices maken e-commerceplatformen dus flexibel, gemakkelijk te beheren en innovatief. Drie zaken die in de retailwereld onmisbaar zijn. Hoe maak je anders de customer journey zo naadloos en gepersonaliseerd mogelijk? Dit is alleen mogelijk met een platform waar je alle kanten mee op kan en die je op elk moment aan kunt passen aan wensen van klanten.

De microservices van commercetools zijn onderdeel van de Speed of MACH-formule: Microservices, API-first, Cloudnative en Headless. Dit zijn de vier pilaren die commercetools uniek maakt in Nederland en in de rest van de wereld. Weten hoe microservices en de Speed of MACH jouw business kunnen versterken? Bezoek de commercetools-website of neem contact op met zijn accountmanagers.